خلاصه ماشینی:
"مثلا در مقاله«برهان»تألیف غلامرضا اعوانی،علاوهبر متنی شسته و رفته درباره کلیات این مبحث منطقی-که جمع بندیمطالب مربوط به برهان در منابع منطق کلاسیک اعم از خود ارسطوو آراج گسترده حکمای مسلمان است-ممکن است طرح موضوع ازحیث فلسفه و مسائل درون رشتهای علم(ص 46،مبحث«اجزاءعلوم»)توجه خواننده علاقهمند به روش شناسی علوم را طبعا بهخود جلب کند،همانطور که از هر حیث دیگر میتواند پاسخی به مذاق(به تصویر صفحه مراجعه شود) فکری دیگر دهد.
مقاله«بودایی،آیین»مطابق با روش دایرة المعارف نویسی به تأثیر آیین یاد شده برگستره فرهنگی ایران باستان و دوره اسلامی میپردازد،و به هیچ روخواننده را به بهانه معرفی آیین بودا به اطناب ممل گرفتار نمیکند(مطالب صفحات 466-469 در مقاله«بلخ»به سبب ارتباطموضوع میتواند مکمل این مقاله تلقی شود)و مقاله«برنابا»کهکنجکاوی ذهن جستجوگر را صراحتا ارضاء نمیکند،موادی به دستمیدهد که ذهن از در آمیختن آنها به معتبر نبودن احتمالی انجیلبرنابا پی میبرد.
سورههای قرآن مجید نیز درگروه معارف اسلامی قرار میگیرند،و میتوانیم مقاله«بقره»را یادکنیم که در آن جوانب مختلف سوره مبارکه معرفی و تجزیه و تحلیلمیشودد،و برای این منظور علاوه بر منابع کلیدی و تفاسیر،از یکمنبع کاملا جدید خاور شناختی درباره ساختار سوره بهره گرفته شدهاست.
فاطمه کریمی در مقاله بناهای تاریخی بسطام پس از اشاره مأخذ شناسی به سابقه تاریخی توجه به مجموعه بایزید،بررسی خودرا در خلال بهره گیری از نوشتههای باستاشناسان تا انتهای مقالهادامه میدهد و به معرفی دقیق اجزاء مجموعه بنا میپردازد،اگر چهمقاله هشت صفحهای از جلد دوازدهم را در بر میگیرد تماما حاویمطالب لازم و مفید فایده است."