چکیده:
صاحبنظران و محققان معتقدند که اثربخشی،موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ساخت اثربخشی نباشد،مشکل است. آنان توجه به موضوع اثربخشی سازمانی را باعتث توسعه تئوریهای سازمانی ذکر میکنند و اثربخشی را موضوع اصلی در فضای عملی نیز میدانند.در این تحقیق به بررسی رابطه بین معیارهای فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی از دیدگاه صاحبنظران و محققان پرداخته شده است.سؤال اصلی تحقیق این است که صاحبنظران و محققان رابطه معیارهای فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی را چگونه درک میکنند و آیا این معیارها قابل سازماندهی در چارچوب الگوی چندبعدی هست یا خیر؟
مطالعه در دو مرحله انجام پذیرفته است.در مرحله اول از هفت تن از صاحبنظران و در مرحله دوم از جامعه آماری مرکب از صاحبنظران و محققان مدیریت استفاده گردیده است. صاحبنظران و محققان معتقدند که معیارهای فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی قابل سازماندهی در چارچوب ارزشهای چندگانه است و بهبود فرهنگ سازمانی در سازمانهای اثربخش،باعث افزایش اثربخشی سازمانی میشود.تحقیق نشان میدهد که معیارهای رفتاری،بیشترین تأثیر را بر الگوهای روابط انسانی و سیستم باز دارد.این در حالی است که معیارهای ساختاری دارای بیشترین تأثیر بر الگوهای فرایند داخلی و هدف عقلایی است.در این تحقیق،کارکرد فرهنگ سازمانی به کارکردهای اصلی سازمان اضافه شد.الگوی سنجش اثربخشی سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی دارای ویژگیهایی مانند سازگاری در سطح تجزیه و تحلیل،ترکیب دیدگاهها،تعدد معیارها و دخالت دادن معیارهای فرهنگ سازمانی،آزمونپذیر بودن روابط بین معیارها،توجه به ماهیت پویا و ائتلافی سازمانها، مقایسه مطالعات و تعریف صریح از اثربخشی مبتنی بر فرهنگ سازمانی است.
در این الگو اثربخشی سازمانی،دستیابی به اولویتها و اهداف چندگانه در چارچوب نظام ارزشی مشترک(فرهنگ سازمانی)است به گونهای که کسب اهداف از نظر هزینه و زمان بهینه شود و اولویتها و رضایت خاطر ذینفعهایی را فراهم آورد که در جهت هدفها میکوشند.
خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی تحقیق این است که صاحبنظران و محققان رابطه معیارهای فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی را چگونه درک میکنند و آیا این معیارها قابل سازماندهی در چارچوب الگوی چندبعدی هست یا خیر؟ (1)-عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (2)-عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) مطالعه در دو مرحله انجام پذیرفته است.
Whetten, eds, "Organizational effectiveness:A comparison of multiple models", London Academic Press, 1983, pp.
سؤال این است که صاحبنظران و محققان رابطه معیارهای فرهنگ سازمانی با معیارهای اثربخشی سازمانی را چگونه درک میکنند و آیا این معیارها قابل سازماندهی در چارچوب الگوی چندبعدی هست یا خیر؟ ابزار مورد استفاده در این تحقیق،مصاحبه،پرسشنامه و جدول است.
کارکردهای اصلی سازمان با توجه به این مطالعه و مطالعات قبلی در چارچوب«مدل ارزشهای چندگانه با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی»آورده شده است(الگوی ارائه شده در شکل شماره 2 ملاحظه میشود).
شکل شماره 3 معیارهای اثربخشی و فرهنگ سازمانی در چارچوب ارزشهای چندگانه و کارکردهای اصلی سازمان با توجه به مطالعات قبلی صاحبنظران مدیریت و مطالعه اخیر که براساس قضاوت صاحبنظران و محققان مدیریت در کشور انجام شده نشان میدهد1.
این چارچوب،که براساس ارزشهای چندگانه بنا نهاده شد،معتقد است که نظام ارزشی مشترک یعنی فرهنگ سازمانی بر این تعاملات تأثیر میگذارد و تأکید بر معیارهای اثربخشی با جابجایی محدودیتهای داخلی و خارجی و با ارزشی که هریک از ذینفعها در مورد ابعاد جایگزین،ساختارها و افق سازمانها قایل میشوند و با توجه به فرهنگ سازمانی،تغییر میکند."