چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش روش خود درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی– اجباری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات روان شناختی اصفهان اجرا گردید.
روش: 10 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی– اجباری به روش تصادفی زمانی از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه پنج نفره شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه وسواسی– اجباری مادزلی به عنوان پیش آزمون در مورد دو گروه اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت دو هفته آموزش روش خود درمانی شناختی– رفتاری را دریافت کردند و آزمودنی های گروه شاهد در فهرست انتظار قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش روش خوددرمانی به شیوه شناختی– رفتاری در گروه آزمایشی، باعث کاهش معنادار علایم اختلال وسواسی– اجباری (نسبت به گروه شاهد) در مرحله پس آزمون شده است (p<0.005).
نتیجه گیری: آموزش روش خود درمانی شناختی– رفتاری ممکن است در بهبود علایم اختلال وسواسی– اجباری موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"com (2)- obsessive-compulsive disorder (3)- anxiety disorders (4)- neutralizing (5)- ritualistic behavior (6)- Hawton (7)- Kirk (8)- Salkoviskis (9)- Clarck (10)- exposure&response prevention (11)- Hiss (12)- Foa (13)- Kozak (14)- Fairburn ترکیبی در درمان وسواس،با پژوهشهای باز و کنترل شده متعدد(رندال1،2004؛فرانکلین2،آبراموویتز3،باکس4،زولنر5و فینی6،2002)نشان داده شده است.
شرکتکنندگان در پژوهش(1)- Randall (2)- Franklin (3)- Abramowitz (4)- Bux (5)- Zoellner (6)- Feeny (7)- Menzies (8)- De Sliva (9)- Maj (10)- Sartorius (11)- Okasha (12)- Zohar (13)- Nakagawa (14)- Tolin (15)- Bachofen (16)- Yale-Brown (17)- Marks (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03711HSOG037G% معیارهای تشخیصی اختلال وسواسی-اجباری را داشتند،ولی بههیچ یک از اختلالات افسردگی1،سایکوتیک2،سوءمصرف مواد3یا اختلالات شخصیت4مبتلا نبودند.
در پژوهش اول،20 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری که براساس مصاحبهبالینی به وسیلۀ روانشناسی بالینی و روانپزشک عدم ابتلای آنها بهاختلال افسردگی اساسی و اختلالات شخصیت تأیید شده بود،دردو گروه ده نفره،شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه شاهدتحت درمان به روش خوددرمانی قرار گرفتند.
افراد گروه آزمایشی(1)- depressive (2)- psychotic (3)- substance abuse (4)- personality disorders (5)- Fritzler (6)- Hecker (7)- Losee (8)- Kirkby (9)- Daniels (10)- Marks (11)- Padua Inventory (12)- Beck Depression Inventory (13)- Schwartz (14)- Beyette (15)- relable (16)- reattribute (17)- refocus (18)- revalue (19)- Gorbis به مدت شش هفته با استفاده از کتابچه راهنمای درمانی کهپژوهشگر آن را تدوین کرده بود و شامل آموزش عملی و ارایهتکالیف خانگی در مورد استفاده از روش مواجهه و جلوگیری ازپاسخ بود،به خوددرمانی پرداختند و در طول درمان هر هفته طییک برنامه زمانبندی شده از طریق تماس تلفنی با پژوهشگر،گزارشی از روند درمان ارایه میکردند."