خلاصه ماشینی:
مقصود اصلى در تفکیک این است که افکار بشرى را از اقوال وحیانى جدا کنیم و وحى را مستقل مورد دقت قرار داده به محک تعقل بزنیم وحى را باید با بررسى کامل و مقایسه و در نظر آوردن همه آنچه از راه وحى مىرسد، تعبیر کرد.
تفکیکى معتقد است پس از آن که به حکم عقل به این نتیجه رسید که وحى بهترین و بىخطاترین منبع است، پس همواره جایگاه تعلق و تفکر محفوظ خواهد ماند.
کسى که به وحى معتقد نیست مىبایست با تعقل پیش رود و نباید حدسهاى خویش را به جاى نتایج روشن عقلى بگیرد و پس از اعتقاد به وحى نیز جایگاه تعقل محفوظ خواهد ماند، اما از آنجا که منشأ وحى علم خداست، علم او وسیعتر و غیر قابل قیاس با علم بشر است.
از نظر تفکیکى، معرفت، درک روشن که ادراک خود عقل باشد نه درک وهمى و ضمنى.
عقل اساس همه چیز است و مقصود از عقل، همان درک بین و روشن است.
پس اگر عقل به این نتیجه برسد که عالم خداوندى دارد که او نیز پیامبرى را مبعوث فرموده و گفتار ایشان بىخطاست، ضمنا خواهد گفت که نباید از قول آنها غفلت ورزید.
در بعضى موارد مانند مسأله معاد و دنیاى قبل از این عالم، عقل دسترس به هیچ جایى ندارد و با توجه به محدود بودن شعاع عقل که به تصدیق عموم عقلا رسیده و خطاکارى آن که با توجه به اختلافات فراوان مشخص مىشود، باید به وحى مراجعه کرد.
خداوند قوانین خود را همان گونه که اراده مىکند، وضع مىکند و هیچ کس بر او ولایت ندارد.