خلاصه ماشینی:
"اگر داستانپردازان پاورقینویس وابسته به کانونهای سیاسی دربار و نویسندگانی چون هدایت، تودههای جامعه را در بازی فرهنگ، ادب، اندیشه، کارزارهای سیاسی و دگرگونیهای تاریخی کارساز نمیدانستند، دبستان ادبی حزب تودۀ ایران هم فقط به مجسمهسازی بیرونی و تحریف ایدئولوژیک سهم تودهها در جامعه و تاریخ دلخوش کرد و به هستی راستین جامعۀ ایران و خاستگاههای فرهنگی ــ اجتماعی مبارزات رهاییبخش مردم این سرزمین در برابر پدیدۀ کهن استبداد و نیز پدیدههای استعماری مدرن، آنگونهکه مدعی بود، توجه ننمود.
هنگامی که چشمانداز بالندگی سیاسی و انقلابی حزب تودۀ ایران در برابر رخداد کودتای امریکایی 28 مرداد، همچون سرابی درهم شکست، بسیاری از پرورشیافتگان دبستان تودهای، سر از وادادگی لیبرالیستی درآوردند و کسی چون جلال آلاحمد هم به سوی ریشهها و اندیشههای بومی و دینی مبارزۀ مردم خویش بازگشت و تن به کمونیسمستیزی ساواکپسند نداد و نیز، حاضر نشد، دستهای بهخونآغشتۀ لیبرالیسم استعمارآفرین [انگلیس، فرانسوی امریکایی] را تطهیر کند.
حزب تودۀ ایران همزمان با چنین سرآغاز بحرانآفرینی (که چندین سال پس از آن به فروپاشی ساختمان بزرگ اتحاد شوروی و نظامهای سوسیالیستی وابسته به آن انجامید) بود که پایگاههای اجتماعی و نیز محبوبیت نسبی خویش را در میان لایههای گوناگون هواخواهانش از دست داد؛ پس از آن هم، دیگر هرگز نتوانست همچون حزب سیاسی مستقل، پیشرو، متکی به تودۀ مردم و انقلاب در ایران سربلند کند.
آن دسته از نویسندگانی هم، که در دبستان تودهای پرورده شده بودند و پس از کودتای 28 مرداد و نیز بحران و انشعابهای جهانی احزاب کارگری ــ کمونیستی، هنوز در دل و اندیشۀ خویش به مارکسیسم ــ لنینیسم و حزب تودۀ ایران بستگی داشتند، به گونههایی میکوشیدند دانههای بهجامانده از خرمن تاراجشدۀ امیدهایشان را از نو در خاک سرد روزگار بگیر و ببند کودتاچیان بپاشند."