خلاصه ماشینی:
کنشگران اجتماعی، که از نظر او ناعقلانی هستند، دست میبرد و چون عقل،مصلحتاندیش و منفعتطلب است، پس هرآنچه را که برای او سودمند نیست و در جهتتثبیت قدرت او کار کردی ندارد، از عرصههای حیات اجتماعی و فردی بیرون مینهد.
نگاهی به جنبش اصلاحات در ایران هوشنگ امیراحمدی آفتاب، ش 12 نویسنده با انتقاد از تحلیلهایی که بر اساس تقسیم نیروهای اجتماعی ایران به محافظهکار واصلاحطلب و امثال آن صورت میگیرد، معتقد است که بهترین مدل برای توضیح نیروهایدستاندرکار اجتماعی، که میتواند به تحلیل درستی از جنبش اصلاحات ایران بینجامد،مدلی ترکیبی است که بر اساس منافع طبقاتی و همراه با یک تشخیص ایدئولوژیک شکلگرفته باشد.
البته ایشان، در عمل، جنبههای ایدئولوژیک را نادیده گرفته و صرفا بر اساسمنافع طبقاتی به تحلیل پدیدارهای سیاسی ایران از گذشته تا حال میپردازد.
به نظر وی درایران معاصر سه نیاز عمده اجتماعی، یعنی توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و عدالتاجتماعی شکل گرفته است.
این سه نیاز در پروسه جنبشهای مختلف اجتماعی، به سه گونهمنافع اساسی که همان منافع اقتصادی، منافع سیاسی و منافع اجتماعی میباشد، تبدیل شدهاست.
تا قبل از انقلاب 1979 (انقلاب اسلامی ایران) مجموعه طبقات بالا، شامل دولت وامپریالیسم بود.
این شکاف سبب میشود که جنبش دموکراتیکایران، این بار برخلاف گذشته، شانس بیشتری برای توفیق داشته باشد.
طبقه متوسط دوباره باهمان خواستهای همیشگی سیاسی خود، جنبش دوم خرداد را به وجود آورد که به نظر مننمود دیگری از مبارزه تاریخی بین طبقات بالا و متوسط در جامعه ایران است.