خلاصه ماشینی:
طبقه متوسط، مذهبی و سکولار بیش از پیش عمده شده و عملا به وضعیتی هژمونیک تبدیلشده است.
در حالی که نسل قدیمیتر رهبری انقلاب اسلامی، خواهان یک دولتبورژوازی مذهبی و سنتی است، نسل جدید بهطور روزافزونی خواهان یک دولتبورژوازی مدرن غیر مذهبی با رهبری مستقیم خود است که در چارچوب آن، نقش پدرانآنان صرفا مشروعیت بخشیدن به سرمایهداری و پاسداری از اخلاق و معنویت در جامعهخواهد بود.
به نظر وی در برابر روند دموکراتیزاسیون سه نوع مقاومتسیاسی، استعماری و فرهنگی وجود داشته است.
منظور از موانع فرهنگی، جنبههای منفیفرهنگ است.
تجربیات ما حکایت از آن دارد که وقتی مردم آزادیها را به دست میآورند، بهافراط گرایش پیدا میکنند و این هرج و مرج، زمینه ظهور مستبدان را فراهم میآورد.
اهمیتاحزاب درست در همین جا معلوم میشود؛ چرا که احزاب و مطبوعات که نقد کننده وضعموجودند، به نحوی، آموزش سیاسی میدهند.
باید هزینههایی را پرداخت تا مردم در یکفرایند عملی آماده شوند و رفتار دموکراتیک را بیاموزند.
از طرفی باید بکوشیم تا قلمروخصوصی و عمومی افراد از یکدیگر جدا شود.
کسی که در جایگاه قدرت قرار میگیرد،به دنبال کرسی همیشگی است؛ در حالی که قدرت سیاسی باید تحرک داشته باشد.
این نکته را هم باید در نظر داشت که نه تنها دین با دموکراسی در تضاد نیست؛ بلکهآموزههای دین در جهت رشد آزادیها و دموکراسی است.
انقلاب اسلامی ما هم برای دموکراسی بود؛ چرا که شعار اصلی آن استقلال و آزادی بود.
امروز نیز در جریان اصلاحات به این نتیجه رسیدیم که تا آرمان تاریخی آزادیخواهیاین ملت و دموکراسی محقق نشود، آرمانهای دیگر قابل تحقق نمیباشد.