خلاصه ماشینی:
"در ربیع المنجمین بسیاری از روایات شیعی در زمینهء نوروز نقل شده است که البته در صحت آنها محل تردید است؛مثلا قرار گرفتن کشتی نوح بر جودی،بتشکنی ابراهیم خلیل،نزول جبرئیل امین به رحمة العالمین،پاکسازی کعبه از بتها توسط امام علی(ع)هنگام فتح مکه و دفع خوارج نهروان مصادف با روز اول فروردین بوده است13.
در میان شاعران ایرانی،نیز این مقصود تعقیب شده،چنانکه هاتف اصفهانی در قصیدهء نوروزیه خود،روز آغاز حکومت ظاهری امام علی علیه السلام را با روز نخست بهار مطابق دانسته است: همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی به اورنگ خلافت کرده شاه لافتی مأوا شهنشاه غضنفرفر،پلنگ آویز اژدر در امیر المؤمنین حیدر،علی عالی اعلا ولی حضرت عزت،قسیم دوزخ و جنت قوام مذهب و ملت،نظام دین و الدنیا بدینگونه بود که خلوص و ایمان ایرانیان شیعی نسبت به امام علی علیه السلام، پشتوانهء نوروز شد و این سنت ملی،با ایمان و عشق نیرومند تازهای پیوند خورد و محکم گشت؛چنانکه یکسال نوروز و عاشورا در یک روز اتفاق افتاد و سلطان صفوی آن روز را عاشورا و روز بعد را نوروز اعلام کرد.
بسیاری از آداب و رسوم نوروزی مانند چیدن سفرهء عید و هفتسین و دیدوبازدید عمومی در تمام دوران برگزاری مراسم نوروز در ایران رایج بوده و عمومیت داشته است.
یادداشتها (1)-بیرونی،ابو ریحان:التفهیم،تصحیح جلال همایی،ص 253 (2)-نوروزنامه،منسوب به عمر خیام نیشابوری، تصحیح مجتبی مینوی،ص 8 (3)-برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به گاهنامه روز یکم فروردین،امیر فریدون گرگانی،تهران،انتشارات سروش،1355،صفحات 49-45 (4)-بیرونی،ابو ریحان:التفهیم،تصحیح جلال همایی،ص 256 (5)-گرگانی،امیر فریدون:گاهنامه روز یکم فروردین(نوروز)،تهران،سروش،صفحات 54-52 (6)-همان مأخذ،ص 57 (7)-بیرونی،ابو ریحان:التفهیم،تصحیح جلال همایی،ص 256(نقل به مضمون) (8)-شرح تفصیلی این مراسم در مجله یادگار،سال دوم،شماره سوم،تحت همین عنوان به قلم علامه محمد قزوینی آمده است."