خلاصه ماشینی:
"نوجوانان زمینهء بیشتری برای این تجربیات دارند،زیرا نوجوانی همراه با تغییرات بدنی و بروز صفات ثانویه جنسی و تحولات شناختی و ذهنی است،و لذا این- گونه تغییرات توجه بیشتر نوجوان را به بدن خویش درپی دارد.
ب-علل روانی و ذهنی ناکامی وضعیتهای خاص روانی و ذهنی، میتوانند موجبات ناکامی را فراهم آورند، که در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود: 1-بهرهء هوشی گرچه افراد عمدتا از بهره هوشی متوسط برخوردارند،ولی برای پذیرفته شدن در برخی از رشتههای دانشگاهی کسانی که دارای بهره هوش بالاتر از حد متوسط میباشند،از شانس و اقبال بیشتری برخوردارند،چنانکه افراد با هوشبر متوسط کمتر توفیق قبولی در رشتهء پزشکی را دارند،بدین ترتیب اگر دانشآموزی هدفش راه یافتن به دانشگاه در چنین رشتهای باشد ولی به دلیل برخورداری از هوش معمولی نتواند قبول شود،دچار ناکامی میگردد.
در این دوران گاه نوجوان علاقهمند میشود که همچون شاگردان ممتاز نمرات عالی بگیرد و محیط مدرسه نیز اینگونه رقابتها را تمدید میکند و او همچنان ناکام از دست یافتن به نمرات موردنظر در رنج و تعصب است که باید بیشتر به رقابت فرد با خود به جای رقابت با دیگران تاکید نمود.
لذا نوجوانانی که خیالباف هستند،ناکامی را بیشتر تجربه میکنند،اگرچه داشتن تجربههایی از ناکامی،در مواردی منجر به پناه بردن به عالم تخیلات میگردد،اما در برخورد با اینگونه موارد،«یکی از وظایف مربی آن است که نگذارد نوجوان در ناسازگاری با محیط و در خود فرورفتن و احتیاج به تنهایی مبالغه کند»5."