خلاصه ماشینی:
"باشد،پس از شناخت این چهرهها چه احساسی به او دست میدهد؟وقتی دانشآموز در تاریخ میشنود یا میخواند و با جنایات هولناک و قساوت تیمور و تجاوزگری و غارت سپاه اسکندر آشنا میشود چه احساسی نسبت به پدر و مادر-با گزینش این نامها-خواهد داشت؟ حتما در کلاس دیدهاید وقتی راجع به چهرهای تاریخی سخن میگویند نگاه همهء دانشآموزان به سمت دانشآموزی که دارای آن نام یا فامیل است برمیگردد و اگر آن چهره منفی باشد بر روح لطیف کودک درپی آن نگاهها و احیانا تسمخرها چه خواهد گذشت؟ناصر خسرو گوید: نامی نکو گزین که بدان چون بخوانمت دردلت شادی آید و در جانت خرمی معمولان نامهای غریب و کم کاربرد بیشتر در معرض پرسش و کنجکاوی دیگران قرار میگیرد و امروزه متأسفانه برخی از پدر و مادران به جای اندیشیدن به بار ارزشی و تاثیر روانی آن در آینده،به نادر بودن،تازه بودن و استثنایی!بودن آن میاندیشند."