چکیده:
مقاله پیش روی درباره یکی از عناوین مطرح در دایره بحثهای تئوریک هنر است.پرفورمنس آرت که یکی از شیوههای اجرای تئاتری نیز هست،از دهه 07 میلادی بهطور ر سمی مطرح شد.هرچند پیشینه آن در تئاتر به تمامی کسانی بر میگردد که تئاتر آوانگرد(پیشرو)را بنیان گذاشتند.این مقاله سعی دارد ضمن تعاریف کلی از پرفورمنس آرت،ویژگیهای آن را در تئاتر بیان کند و سپس به نظرهای متفاوتی که درباره چگونگی و چرایی پرفورمنس آرت مطرح شده است،بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"پرفورمنس آرت که یکی از
تمامی کسانی بر میگردد که تئاتر آوانگرد(پیشرو)را
از پرفورمنس آرت،ویژگیهای آن را در تئاتر بیان کند و
پرفورمنس آرت مطرح شده است،بپردازد.
تلفیقی پرفورمنس آرت2که ترکیبی از هنر و اجراست
پرفورمنس به کار هنرمندان گفته میشد که با هنرهای
مساعدی برای شکلگیری و ساماندهی پرفورمنس آرت
هنرمندان این ایالت بومهای خود را از گالریها به
هنر تئاتر باید میتوانست حقوق خود را
این اتفاق از طریق فاصلهگذاری در تئاتر ایجاد میشود.
که به مصالفح تشکیل دهنده پرفورمنس آرت در تئاتر
در حوزه بیان و حرکت نیز تئاتر از سایر هنرها بویژه
اما تفاوت پرفورمنس آرت با رقصهای مدرن،هپنینگها
با این همه پرفورمنس آرت میتواند بسیار
شاید بتوان گفت پرفورمنس آرت ذات هر اجرایی
پرفورمنس در تئاتر موضوعات روز جامعه را در
هر رویدادی است روش خاص خود را طلب میکند و به
و تماشاگران در پرفورمنس آرت از میان برداشته میشود
زیرا پرفورمنس بازیگر ندارد(اجراکننده در پرفورمنس
انتزاع32از عوامل بسیار مهم پرفورمنس آرت است
خود بر روی صحنه است.
بیوگرافی خود هنرمند نیز درنقش استفاده میشود.
بسیاری پرفورمنسها را نوعی تئاتر انتقالی میدانند که
آنها پرفورمنس یک تجربه لحظهای است.
که مانند شکنر عقیده دارند پرفورمنس چیزی است که
تداوم غافلگیری است و زبان،محل اجرا و بازیگر از
عناصر فرعی پرفورمنس آرت است.
است که«در پرفورمنسها سکون بهعنوان بستر اجرا به
کار برده میشود نه یکی از عناصر اجرا و چون تکرار به
باعث هرج و مرج و آشفتگی پرفورمنس آرت میشود در
پرفورمنس آرتها مرز بین زندگی و هنر برداشته میشود
و پرفورمنس عین واقعیت است."