چکیده:
اسلامی در دانشگاه،حوزوی کردن دانشگاه است این ادعای نادرستی است و هیچ شاهدی بر این سخن وجود ندارد.کسانی که در پی نهادینه کردن علم اسلامی در دانشگاه هستند هرگز فکر نمیکنند که دانشگاه حوزه شود.واقعیت این است که نهادینه کردن«علم اسلامی»در دانشگاهها بدان معناست که علوم در دانشگاه جهتگیری اسلامی داشته باشد. 3.آقای جلالییپور در مقاله«علل تغییر در فعالیت دانشجویی در دانشگاههای ایران» عواملی را ذکر میکند که اگرچه برخی عوامل با واقعیت سازگار،ولی بسیاری از عوامل مذکور دچار ضعف جدی و نیازمند به نقد است.عمدهء فرضیهء ایشان این است که در دوران «اصلاحات»دولت پنهان شکل گرفت و در مسیر فعالیت جنبش دانشجویی موانع ایجاد نمود.مسألهء ایجاد دولت پنهان از طرف آقای جلاییپور نیز متأسفانه فقط در حد ادعا مطرح شده است و هیچگونه مدرک و استنادی پیرامون چگونگی شکلگیری این دولت، نحوهء رفتار آن،مکانیسمهای عملیای آن و...بحثی مطرح نکردهاند.یه نظر میرسد که رکود فعالیت دانشجویی و تغییر کاربردی آن را باید در جای دیگر جستجو کرد.متأسفانه برخی اصلاحطلبان هیچگاه نخواستند عملکرد خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و از نقدهای سازنده استقبال چندانی نکردهاند.اصلاحطلبان اگرچه در ابتدای ورود به قدرت جنبش دانشجویی را همواره خود داشتند و این همراهی هم به خاطر شعارهای آزاد بخواهانه و تحولطلبانهء آنان بود که ماهیت جنبش دانشجویی براساس اینگونه شعارها شکل گرفته است.اما پس از تکیه برمسند قدرت،جنبش دانشجویی به ابزار سیاسی برای پیشبرد مقاصد جزبی و گروهی اصلاحطلبان تبدیل شد و این بزرگترین ضربه را به پیکرهء جنبش دانشجویی وارد کرد.دانشگاه باید سیاسی باشد،اما جامعهء دانشگاهی و ماهیت و هویت دانشجو هرگز«سیاسی کاری»را برنمیتابد و هنگامی که احساس کند بازیچهء دست احزاب جنبش دانشجویی دچار چنین بلیهای شد.بنابراین رکورد و تغییر فعالیت سیاسی دانشگاه ایران را باید در این فاز مورد مطالعه قرار داد. 1.آقای سید محمد رضا خاتمی در ابتدای مقالهء خود به مسالهء«استقلال دانشگاه»میپردازد و معتقد است که دانشگاه اگر بخواهد تأثیرگذارباشد.باید از سیاستهای جاری مستقل باشد.سؤالی که در اینجا مطرح است برداشت از«استقلال دانشگاه»است، اصولا کسی منکر مستقل بودن دانشگاه نیست؛اما این استقلال چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا استقلال دانشگاه از حکومت به معنی اپوزیسیون شدن دانشگاه است؟آیا دانشگاه اگر بخواهد مستقل باشد همیشه باید خود را رودرروی نظام ببیند؟به نظر میرسد برخی از اصلاحطلبان چنین برداشتی از استقلال دانشگاه دارند.اما واقعیت این است که استقلال دانشگاه در همچنین پروسهای قابل تعریف نمیباشد.دانشگاه باید در عین حالی که از لحاظ علمی و سیاسی مستقل از جریانها و احزاب سیاسی و حکومت میباشد،مکمل نظام اسلامی باشد و خود را بازوی توانمند حکومت دینی تصور نماید.اصولا بدنهء دانشگاه که متشکل از اساتید و دانشجویانی است که اکثریت قریب به اتفاق آنها،متدین، مؤمن و حامی نظام شناخته میشوند،نمیتواند نقش اپوزیسیون برای نظام اسلامی ایفاء نماید.در زمان مبارزهء علیه رژیم نامشروع پهلوی هم جنبش دانشجویی در خدمت مبارزین و در رأس آنها حضرت امام رحمته الله بود و این هماهنگی هیچ تنافی با استقلال دانشگاه نداشت.تعامل نظام اسلامی و دانشگاه و ارتباط دو سویه بین این دو میتواند منشأ خیرات و برکاتی زیادی شود و این مسالهء مهم و حیاتی را نباید به بمانند این که دانشگاه مستقل است و باید مسیری متفاوت از مسیر نظام حرکت کند،از دست بدهیم. 2.آقای رضا منصوری در مقالهء«آسیبشناسی دانشگاههای ایران»به دو مسأله اشاره میکند که قابل نقد و بررسی است. الف)ایشان میگوید«اهل علم،به معنی حوزویون رشتههای دانشگاهی را علم نمیدانند و آن را فضل میشمارند.»در پاسخ باید گفت این یک ادعای بیش نیست.اصولا نگاه اسلام به دانش،نگاه بالادستی است و هریک از یافتههای بشری که در مسیر زندگی انسان مفیدفایده و مثمرثمر باشد،علم تلقی میکند و بدان ارزش و اهمیت قائل است که در مجامع روای ما روایات متعددی در این زمینه وارد شده است. اضافه بر این مطلب،بسیاری از علما حوزهء علمیه،خود در علوم بشری و غیر شرعی متبحر و صاحب سبک و نظریهپرداز بودهاند،مانند شیخ بهایی،شیخ الرئیس ابو علی سینا، شیخ طوسی و....بنابراین چگونه ممکن است آنها علوم بشری را فضل تلقی کنند نه علم را. ب)بحث دوم ایشان پیرامون«علم اسلامی»است که معتقدند گروهی درصدد هستند علم اسلامی را در دانشگاهها نهادینه کنند.اگر منظور آقای منصوری از نهادینه کردن علم سلسله مقالاتی از جمله«آیین»به بررسی کارکردها و ناکارکردهای دانشگاه در ایران میپردازد.بیشتر این مقالات با نگاهی انتقادی و آسیبشناسانه این مسأله را بررسی کردهاند.با توجه به جایگاه با اهمیت دانشگاه در ایران،برخی نکات درباره بعضی از این مقالات ذکر میشوند.
خلاصه ماشینی:
"*سید محمد رضا خاتمی:اگر نقش اصلی دانشگاه را تولید علم و ارتقای جامعه براساس گسترشس دانایی بدانیم،آنگاه ناگزیریم به لوازم آن هم پایبند باشیم؛لوازمی که یکی از مهمترین موارد آن،به رسمیت شناختن آزادی علمی و استقلال دانشگاه از سیاستهای جاری است که به تناوب دچار تغییر و دگرگونی میشوند.
به غیر از آخرین علتی که به آن پرداختم،عموامل دیگری هم در کاهش فعالیتهای انجمنهای اسلامی دخیلند که تعدادی از آنها به اختصار از این قرارند:وقتی هزینهء فعالیتهای سیاسی در انجمنها زیاد شد،عدهای از دانشجویان در کانونهای سایر فعالیتهای دانشجویی(مثل کانونهای علمی و فرهنگی و نشریات دانشجویی)فعال شدند؛ عدهای از دانشجویان مذهبی هم جذب تشکیلهایی نظیر بسیج دانشجویی شدند؛بعضی از دانشجویان که به فعالیت بلندمدت سیاسی علاقهمند بودند،به احزاب سیاسی پیوستند؛ برخی که به مسائل دانشجویی و جامعهء ایران به صورت بنیادیتر نگاه میکردند،به انجام برنامههای بلندمدت مطالعاتی پرداختند و حتی بعضی از آنها از رشتههای فنی و پزشکی به رشتههای علوم انسانی تغییر رشته دادند؛بعضی هم به دنبال فعالیتهای اقتصادی رفتند تا در عین تحمل فشارهای سیاسی؛دستکم در تنگناهای اقتصادی از پا نیفتند؛بخش دیگری از بدنهء دانشجویی هم بیشتر به زندگی،خشنودی و منافع خود و بهرهگیری از هنر و ادبیات و روابطشان مشغول شدهاند که خود از پیامدهای پیشرفت فرهنگ مدرن در ایران است.
سؤالی که در اینجا مطرح است برداشت از«استقلال دانشگاه»است، اصولا کسی منکر مستقل بودن دانشگاه نیست؛اما این استقلال چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا استقلال دانشگاه از حکومت به معنی اپوزیسیون شدن دانشگاه است؟آیا دانشگاه اگر بخواهد مستقل باشد همیشه باید خود را رودرروی نظام ببیند؟به نظر میرسد برخی از اصلاحطلبان چنین برداشتی از استقلال دانشگاه دارند."