چکیده:
تمایزهای جنسی در حوزهء زبان را کمرنگ یا بیرنگ ببینند؛درحالیکه سهمچنین عاملی در تمایزات جنسی بسیار بیشتر از آن است که آنها گمان میکنند.در واقع نادیده گرفتن تفاوتهای تکوینی زنان و مردان موجب شده است که رویکردهای مختلفی که هریک به گونهای از واقعیت فاصله گرفته است،پدید آید و نیز آن شده پستمدرنها و ضد ذاتگرایان(به تصریح نویسنده)بهطور کلی جنسیت را منکر شوند و بگویند:«زن و مرد نوعا وجود ندارد و زنانگی و مردانگی تحت تأثیر عمواملی مثل قومیت،طبقه اجتماعی،سن و شغل است». بنابراین در این نگرشهای فمینیستی این واقعیت را نادیده میگیرند که بین زنان و مردان از جنبهء تکوینی و در ابعاد زیستشناختی و فیزیولوژیک و روانشناختی تفاوتهای بسیاری وجود دارد و این تفاوتها طبعا در زبان آنها نیز تأثیر میگذارد.لکن بدیهی است که این تأثیرات و تفاوتهای زبان شناختی بین زنان و مردان اینگونه نیست که نقص یکی از دو جنس را به دنبال داشته باشد که رویکرد نقصان بدان تصریح دارد و یا سلطه دیگری را به ارمغان آورد که رویکرد تسلط بدان اصرار ورزیده،و یا تفاوتها به گونهای باشد که وی در رویکرد تفاوت گفته است که:«تفاوت زنان و مردان مانند دو سخنگویی است که از دو سیارهء مختلف آمدهاند و از هنجارهای یگریگر بیخبرند و ممکن است در ارتباط برقرارکردن با یکدیگر دچار سوء تفاهم شوند».تفاوتهای تکوینی، فیزیولوژیک و روانشناختی زنان و مردان و نیز تفاوتهای زبان شناختی آنان،هیچیک از رویکردها مذکور یعنی«نقصان،تسلط و تفاوت به تعریف فوق»را بههمراه ندارد، بلکه این خالق هستی است که هریک از دو جنس را متفاوت با نیازهایشان و متناسب با اهداف آفرینش آنها،خلق کرده و طبعا این تمایزات در تمام شؤون فردی و اجتماعی از جمله حوزهء زبانشناختی آنان تأثیرات متناسب خود را دارد.هرچند که تأثیرات فرهنگها،آداب،رسوم و...را نیز نمیتوان منکر شد. از دیدگاه اسلام،هر چیزی در عالم خلقت،آفرینش متناسب خود را دارد،چنانکه قرآن کریم فرموده:« قال ربنا الذی أعطی کل شیء خلقه ثم هدی؛ 1پروردگار ما کسی است که به هر موجودی آنچه لازمهء آفرینش او بوده داده و سپس هدایت کرده است.»بنابراین در دیدگاه اسلامی«تساویمحوری»و«تفاوتمحوری»در تحلیل علمی امور پذیرفته نیست،بلکه «تناسبمحوری»است که حکمت را به همراه دارد و این دیدگاه به نقص،تبعیض یا دوگانگی نمیانجامد.ازاینرو اگر در جامعهای ظلم یک جنس بردیگری،یا تنقیص یک جنس و...شاهد شود،قطعا حاصل فرهنگ،آداب و رسوم آنجامعه است نه حاصل تفاوتهای متناست و حکیمانهء خلقت خداوند متعال. قبل از ورود به نقد مطالب خانم مؤمنی،یادآوری این نکته لازم است که زبانشناسی و بررسی رابطه زبان و جنسیت،از جمله مباحث نوپای فمینیستی است که در چند دههء اخیر متأثر از زبانشناسی و نقد ادبیات غرب مطرح شده و فمینیسم افراطی معتقد است که زبان تأثیر مستقیم و قاطعی برفرهنگ مردسالاری داشته که البته در زبانشناسی علمی هیچ دلیل و شاهد روشنی بر آن ارائه نشده است.بهطور کلی به نظر میرسد که فمینیسم در حوزهء زبان با یک سوء تفاهم بزرگ مواجهت شده است و جایگاه و کارکرد زبان را بیش از آن چه تحقیقات علمی نشان میدهد،ارزیابی میکند و تمایزهای جنسی را بیشتر به زبان نسبت میدهد.ادوارد ساپیر از نخستین زبانشناسایی بود که استدلال میکرد انسانها از برخی جهات زندانی زبانشان هستند.به اعتقاد او نظر ما دربارهء واقعیت،نسخهء خلاصه شدهای از جهان است که زبان ما آن را ویرایش کرده است.1ازاینروچنانکه خانم مریم مومنی در مقالهاش تصریح کرده برخی فمینیستها معتقدند:«سلطهء مردان بر زنان باعث ایجاد تفاوت زبانی شده و موقعیت زنان را در اجتماع در سطحی فرودستتر از مردان نگاه داشته است»و«زنان در طول تاریخ نمیتوانستند تأثیری برزبان داشته باشند چون همواره مردان آنان را ساکت کرده و کنار گذاشتهاند»؛اولا چنین نظراتی سطحیتر از آن است که بتواند چنین پدیدهء جهانی را،که به سرنوشت همهء آدمیان در سراسر تاریخ ارتباط دارد،توجیه و تبیین کند و در ثانیا میپرسیم که زن غربی با این که دست کم یک قرن است که از سلطهء مردان رهایی یافته،چرا هنوز نتوانسته ویژگیهای زبان مطلوب فمینیسم را به روشنی نشان دهد؟!2 از سویی افکار تساوی جویانهء فمینیستی و از سوی دیگر سطحینگری در تحلیلها، موجب شده است که فمینیستها تأثیر تفاوتهای تکوینی زنان و مردان در بروز خانم مؤمنی در این مقاله رابطهء زبان و جنسیت را بررسی کرده و ذاتگرایی و ضد ذاتگرایی را به عنوان دو چارچوب فکری در این زمینه مطرح نموده است.وی ذاتگرایی را اعتقاد به وجود ویژگیهای ذاتی،بنیادین،طبیعی و ثابت در هر جنس معرفی کرده و با نگاهی منتقدانه سه رویکرد؛نقصان،تسلط و تفاوت را برای این چارچوب برشمرده و در نهایت با نگاهی مثبت ضدذاتگرایی را مطرح و آن را پست مدرن و ساختار شکن معرفی نموده که عدم اعتقاد به هیچگونه ویژگی ثابت و طبیعی در جنس زن و مرد و عدم تفاوت در هیچ بعدی از ابعاد بشری را از شاخصههای این چارچوب فکری فمینیستی ذکر کرده است.
خلاصه ماشینی:
"1ازاینروچنانکه خانم مریم مومنی در مقالهاش تصریح کرده برخی فمینیستها معتقدند:«سلطهء مردان بر زنان باعث ایجاد تفاوت زبانی شده و موقعیت زنان را در اجتماع در سطحی فرودستتر از مردان نگاه داشته است»و«زنان در طول تاریخ نمیتوانستند تأثیری برزبان داشته باشند چون همواره مردان آنان را ساکت کرده و کنار گذاشتهاند»؛اولا چنین نظراتی سطحیتر از آن است که بتواند چنین پدیدهء جهانی را،که به سرنوشت همهء آدمیان در سراسر تاریخ ارتباط دارد،توجیه و تبیین کند و در ثانیا میپرسیم که زن غربی با این که دست کم یک قرن است که از سلطهء مردان رهایی یافته،چرا هنوز نتوانسته ویژگیهای زبان مطلوب فمینیسم را به روشنی نشان دهد؟!2 از سویی افکار تساوی جویانهء فمینیستی و از سوی دیگر سطحینگری در تحلیلها، موجب شده است که فمینیستها تأثیر تفاوتهای تکوینی زنان و مردان در بروز (1).
لکن بدیهی است که این تأثیرات و تفاوتهای زبان شناختی بین زنان و مردان اینگونه نیست که نقص یکی از دو جنس را به دنبال داشته باشد که رویکرد نقصان بدان تصریح دارد و یا سلطه دیگری را به ارمغان آورد که رویکرد تسلط بدان اصرار ورزیده،و یا تفاوتها به گونهای باشد که وی در رویکرد تفاوت گفته است که:«تفاوت زنان و مردان مانند دو سخنگویی است که از دو سیارهء مختلف آمدهاند و از هنجارهای یگریگر بیخبرند و ممکن است در ارتباط برقرارکردن با یکدیگر دچار سوء تفاهم شوند»."