چکیده:
این مقاله به تحلیل نقش و جایگاه دانشگاههای ایران در تولید علوم و فنون درونزا و بومی میپردازد.لذا ابتدا تاریخچهای از تحولات تاریخی مراکز آموزش عالی و کارکرد آنها را در دهههای اخیر ذکر کرده،سپس به سیر تحولی آن در جهت منطبق نمودن دانشگاهها با شرایط و زمینههای فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی ایران از جمله:تحولات ساختاری بعد از انقلاب اسلامی،بحث ستاد انقلاب فرهنگی،قوانین توسعه و چشمانداز بیست ساله که همه به نوعی الزاماتی برای دانشگاهها جهت منطبق نمودن رسالت،کارکرد و ساختار خود با نیازهای جامعه و ویژگیهای فرهنگی و ارزشی جامعهء ایرانی محسوب میشوند میپردازند.در پایان نیز نموداری سیستمی از این مؤلفهها و نتایج به دست میدهد.
خلاصه ماشینی:
لذا ابتدا تاریخچهای از تحولات تاریخی مراکز آموزش عالی و کارکرد آنها را در دهههای اخیر ذکر کرده،سپس به سیر تحولی آن در جهت منطبق نمودن دانشگاهها با شرایط و زمینههای فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی ایران از جمله:تحولات ساختاری بعد از انقلاب اسلامی،بحث ستاد انقلاب فرهنگی،قوانین توسعه و چشمانداز بیست ساله که همه به نوعی الزاماتی برای دانشگاهها جهت منطبق نمودن رسالت،کارکرد و ساختار خود با نیازهای جامعه و ویژگیهای فرهنگی و ارزشی جامعهء ایرانی محسوب میشوند میپردازند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سیاستهای کلی چشمانداز در قسمت امور فرهنگی که وزارت علوم از مجریان اصلی آن به شمار میرود: -اعتلا و عمق بخشیدن به معرفت و بصیرت دینی براساس تعالیم قرآنی و مکتب اهل بیت(ع)؛ -نمایان نگاه داشتن اندیشهء دینی و سیاسی امام(ر ه)و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسی در تمام سیاستگذاریها و برنامهریزیها؛ -ایجاد انگیزه و عزم ملی برای دستیابی به اهداف موردنظر در افق چشمانداز؛ -تقویت وحدت و هویت ملی مبتنی بر اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آگاهی کافی دربارهء تاریخ ایران،فرهنگ و تمدن و هنر ایرانی اسلامی و اهتمام جدی به زبان فارسی؛ -سالمسازی فضای فرهنگی و اطلاعرسانی مناسب برای تحقق ویژگیهای موردنظر در افق چشمانداز؛ -مقابله با تهاجم فرهنگی؛ -اصلاح نظام آموزشی کشور شامل آموزش و پرورش،فنی و حرفهای و آموزش عالی در جهت تحقق اهداف چشمانداز بیستساله.