خلاصه ماشینی:
"آرامش دوستدار چگونگی برآمدن دین یهود در سیاست سازمانی-دیوانی هخامنشی و دورنمایی از رویداد یهودیت در دورهء باستان و دورهء هلنیسم قوم اسرائیل را از دورهء کهن چهار چیز از دیگر اقوام متمایز میساخته است:الف- تاریخ پر فراز و نشیب این قوم و اعتقادش به غرض و هدف نهفته در این رویداد تاریخی؛ ب-پیدایش یگانه پرستی نزد این قوم لا اقل از قرن سیزدهم پیش از میلاد(زمان موسی)؛ پ-پایبندی شدید به شریعت(قانون موسی)،پیروی از نظام قومی و اخلاقی و بستگی سرزمینی؛ت-آگاهی به برگزیدگی خود میان دیگر اقوام توسط یهوه ( Jahve و نه Jahova ) و متقابلا برگزیدن یهوه بمنزلهء خدای یگانهء مختص خود.
اما پس از آنکه یهودا در جنوب سرزمین فلسطین از دورهء استیلای آشور مرکز حکومتی/دینی قوم اسرائیل میسود،چون مردم این خطه را اصولا یهود یا یهودی میگفتند(«کتاب دوم پادشاهان»:16،6؛25،25)،نام یهود که اصلا انتسابی بومی بوده از پایان قرن هفتم و در هر حال پس از پایان اسارت بابل به همهء اسرائیلیان اطلاق میگردد و بدین ترتیب معنای قومی پیدا میکند.
Anfa und کتاب Judentums des Entstehung Die («برآمدن یهودیت»)اثر ژرفکاو و درخشان ادوآرد مایر به بررسی بغرنج و نمودن چگونگی پیکرگیری یهودیت، تحولات حقوقی،اجتماعی آن در متن رویداد تاریخی هخامنشی خصوصا در دورهء کورش و داریوش،و نیز به نتایجی که از این دوره بر دورههای بعد جامعهء یهود و دگرگونیهای اجتماعی و سازمانی دینیاش مترتب بودهاند میپردازد.
Bd , Christentums antiken des Geistesgeschichte (25)-هلنیسم در واقع نه با دین قومی اسرائیل بلکه با یهودیت خصوصا آمیخته به عناصر دینی ایرانی روبرو میگردد وآن را در حوضهء نفوذ خود البته وارد جریانی میکند که تز نظر فرهنگی کاملا نوین و متفاوت بوده است."