چکیده:
هدف اصلی از این پژوهش، بررسی نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و به صورت مطالعه موردی در بورس منطقهای اصفهان است. هدف یاد شده بهوسیله سه پرسش اصلی وهفت پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای بوده و دادههای آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر بهوسیله پرسشنامه به دست آمده است. در این پژوهش از آزمونهای t تک نمونه ای برای آزمون پرسشهای پژوهش و آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل موثر، استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که فرضیه آماری مربوط به پرسش اول پژوهش مبنی بر تاثیرگذاری گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اصفهان مورد تایید قرار میگیرد.فرضیه آماری مربوط به پرسشهای فرعی،در راستای پرسش دوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل کلان، همچون فرهنگ سهامداری، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی در سطح معناداری تایید میگردد. در مورد پرسشهای فرعی، در راستای پرسش سوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل خرد، همچون تبلیغات(اطلاع رسانی)، کارگزاران و مکان جغرافیای استقرار بورس اوراق بهادار در سطح معناداری رد و در مورد با سابقه سودآوری تایید میشود.
خلاصه ماشینی:
"مدل ترسیمی پژوهش پس از مرور مختصری بر ادبیات تحقیق،مدل ترسیمی مورد استفاده در این پژوهش به صورت زیر ارایه میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(1):مدل ترسیمی پژوهش پرسشهای پژوهش برای ارزیابی مدل ترسیمی پژوهش،سوالهای زیر متناسب با تاثیرگذاری گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اصفهان و تاثیرپذیری این گروهها(گروههای مرجع)از متغیرهای یاد شده،مورد بررسی قرار گرفت: پرسش اصلی اول 1)آیا گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس منطقهای اصفهان تأثیرگذار هستند؟ پرسش اصلی دوم 2)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر عوامل کلان قرار گرفتهاند؟ پرسشهای فرعی 2-1)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر فرهنگ سهامداری قرار گرفتهاند؟ 2-2)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار گرفتهاند؟ 2-3)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار گرفتهاند؟ پرسش اصلی سوم 3)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر عوامل خرد قرار گرفتهاند؟ پرسشهای فرعی 3-1)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر تبلیغات(اطلاع رسانی)پیرامون سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار قرار گرفتهاند؟ 3-2)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر سابقه سودآوری سرمایهگذاریهای انجام شده در بورس اوراق بهادار قرار گرفتهاند؟ 3-3)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر عملیات کارگزاران(درباره سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار)قرار گرفتهاند؟ 3-4)آیا گروههای مرجع تاثیرگذار،تحت تاثیر مکان جغرافیایی استقرار بورس اوراق بهادار اصفهان(درباره سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار)قرار گرفتهاند؟ روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوهء پژوهش توصیفی-پیمایشی از شاخه میدانی است."