چکیده:
در این پژوهش نگرش مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دربارهی افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی،بر مبنای تئوریهای اقتصاد سیاسی،تئوری مشروعیت و تئوری گروههای ذینفع مورد بررسی قرار گرفته است.براساس تئوریهای مذکور، در صورت اختیاری بودن افشای چنین اطلاعاتی،مدیران تنها مایل به ارائهی اطلاعاتی هستند که تصویری مطلوب از شرکت ارائه میدهد.تحقیق حاضر،تحقیقی کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی است که برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است.در این تحقیق از روشهای نمونهگیری استفاده نشده و نمونه شامل کل جامعهی تحقیق(شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)است. نتایج حاصل از تحقیق دقیقا در راستای تئوریهای فوق است و نشان میدهد که مدیران شرکتهای ایرانی مایل به افشای اطلاعات مربوط به هزینههای اجتماعی و مسایل رفاهی کارکنان خود هستند ولی برای افشای اطلاعات مربوط به هزینههای اجتماعی سازمان خود تمایل ندارند.
This paper investigates managements' perceptions about social accounting information disclosures of accepted manufacturing companies listed in Tehran Stock Exchange. This research is based on political economy theory، legitimacy theory and stakeholders’ theory. According to the theories، if companies disclose this information voluntary، managers only will disclosure information that present good image of firm. In this survey we accumulate required data about manufacturing companies use a questionnaire. In the research we study manufacturing companies listed in Tehran Stock Exchange. Conclusions of research is exactly according with above theories and indicate that Iranian managers will disclose social benefits and welfare conditions of their employees، but will not disclose social costs information of their firms.
خلاصه ماشینی:
"کارشناس ارشد حسابداری از دانشگاه اصفهان،ایران (تاریخ دریافت:6831/01/51،تاریخ تصویب:7831/2/3) چکیده در این پژوهش نگرش مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دربارهی افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی،بر مبنای تئوریهای اقتصاد سیاسی،تئوری مشروعیت و تئوری گروههای ذینفع مورد بررسی قرار گرفته است.
لذا در این تحقیق سعی گردید دیدگاههای مدیران شرکتهای ایرانی در زمینه افشای اطلاعات مربوط به اثرات اجتماعی ناشی از فعالیت آنها مورد بررسی قرار گیرد تا با استفاده از نتایج حاصل از تحقیق لزوم تدوین قوانین و استانداردهایی در این زمینه توسط مراجع ذیصلاح روشن گردد.
پیشینه تحقیق تحقیقات زیادی در سایر کشورها برای درک انگیزهی مدیران از افشای اطلاعات ناشی از اثرات اجتماعی واحدهای تحت مدیریت آنها انجام گرفته است که در زیر به برخی از آنها اشاره میگردد: مگنس(6002)تحقیقی در زمینهی وضعیت راهبردی،عملکرد مالی و میزان اطلاعات محیطی ارائه شده توسط مدیرن انجام داد و از تئوری مشروعیت استفاده کرد نتایج تحقیق نشان میدهد که مدیران شرکتها(بدون توجه به عملکرد مالی شرکت)هنگام وقوع حوادث جهت رفع بدبینی جامعه(شکاف مشروعیت)نسبت به شرکتهای دیگر،اطلاعات بیشتری ارائه میدهند.
یافتههای تحقیق نیز نشان داد که مدیران شرکتهای ایرانی مایل به افشای اطلاعات مربوط به منافع اجتماعی،منابع انسانی و شرایط کار کارکنان خود هستند ولی برای افشای اطلاعات مربوط به هزینههای اجتماعی سازمان خود که ممکن است حیات و یا منافع سازمان را به خطر اندازد،تمایل ندارند."