خلاصه ماشینی:
"چرا در سالهای اخیر نقاشیهایت در ایران به نمایش درنیامد؟ چندین بار با همهء آدمهای اطرافم قهر کردم و قرار گذاشتم که دیگر کارهایم را به کسی نشان ندهم؛چون دوستان و اطرافیانم ناخواسته برایم آسیبزننده بودند!اولین بار که از فضای نقاشی تجریدی سراغ نقاشی فیگوراتیو رفتم،خیلی خرده گرفتند که:اینها طرحی است و در حوزهء نقاشی قرار نمیگیرد و از این قبیل حرفها.
این ذوقزدگی نشاندهندهء بیهویتی مجموعهء فرهنگی ماست،و همین امر دلیل باختنش به قافیهء دلالبازی است!مطمئنم که اگر موفقیت در بیینال چین به دست نمیآمد،این رغبت به آثارم وجود نداشت؛چهطور مخاطب غیر ایرانی این اهمیت را میفهمد،ولی مخاطب داخلی از آن غافل است؟!من هنوز هم جوایز فرهنگی را معتبرتر از بازیهای اقتصادی پشت پردهء حراجیها و اکسپوها میدانم،در حالی که برای فضای تجسمی داخلی،حراجیها حرف اول را میزند.
هروقت کتابچهء این حراجیها به دستم میرسد،میفهمم که توجه چند ماه یا چند سال قبل یک خانم یا آقا برای چه بوده و چرا کارم را اینقدر دوست داشته!مضافا از فرهنگی که بیپولی را ارزش میداند،همیشه ترسیدهام!چرا من نقاش نباید زندگی خوبی داشته باشم؟اگر با حال بد و مضطربم نقاشی میکنم،ولی خیلیها از آن لذت میبرند،این به من مربوط نیست!اگر سرنوشت کار به هر کجایی ختم شود، این به من ربطی ندارد.
چرا فکر میکنی شرایط تغییر کرده و باید نقاشیهایت را نمایش دهی؟چیزی عوض شده؟ بعد از چهار-پنج سال نبودن،دست کم فرضم بر این است که چشمهای مشتاقی برای دیدن کارها وجود دارد."