خلاصه ماشینی:
"خاستگاه هنر زمینی در دههء 06،به واسطهء تمایلات ضد فرهنگی که در میان هنرمندان شایع شده بود،استفاده از خود محیط به عنوان واسطهء هنری قوت گرفت.
دماریا نیز ایدهء استفاده از آثار هنری را برای فعال ساختن یک فضای شهری خالی در 1691 مطرح کرده بود و تا اواسط دههء 06،کارل آندره9مسألهء عمودی بودن(ورتیکالیته)مجسمه را به نفع افقی بودن زمینه زیر سؤال برده بود.
درست است که ظهور این آثار در گالریها و موزهها موجب ایجاد«جنبش»هنر زمینی و همچنین ایجاد چارچوب انتقادی و مبنای تئوریک برای آن شد،اما هنوز کارهای انجام شده در خارج از گالریها بود که باعث پیشرفت این ژانر میشد.
با وجود این که لندآرت در دههء 06،به دلیل شرایط موجود، به طرز چشمگیری گسترش پیدا کرد،اما پس از آن تا حد زیادی از نقشهء تاریخ هنرهای متعارف حذف شده است.
برخی از منتقدین بر این باورند که میتوان برای توضیح هنر زمینی (Art Land) از اصطلاح هتروتوپیای11میشل فوکو بهره جست.
فوکو در اصل این اصطلاح را برای اشاره به مکانهایی به کار میبرد که بهطور مسلم وجود دارند و در زمان بنیانگذاری جوامع تشکیل میشوند.
این جابهجایی توسط سرشت عجیب و غریب بسیاری از پروژههای ارائه شده تشدید نیز میشد:اتاق پر شده با خاک و نقوشی به درازای یک مایل در بیابان توسط والتر دماریا؛دایرههای ایجاد شده در گندمزار توسط دنیس اپنهایم؛ ترانشههای ایجاد شده در جنگل توسط مایکل هایزر؛و شاید از همه غیر معمولتر اثر الدنبورگ:سوراخی در سنترال پارک که الدنبورگ برای حفر آن از چند گورکن حرفهای بهره گرفت وسپس آنان را واداشت،سوراخ را دوباره پرکنند."