خلاصه ماشینی:
"نکته قابل توجه در گرافیک،کاربردی بودن آن است و با توجه به وجه آموزشی و الگو شدن آثار برگزیده جشنوارههای بینالمللی،هنرمندان جوان معمولا این آثار را سرمشق تولیدات هنری خود در کشور قرار میدهند و مخاطبان بومی را نادیده میگیرند و آثاری را عرضه میکنند که معمولا از سوی سفارشدهندگان پذیرفته نمیشوند؛و طبیعی است که این گروه جوان،سرخورده از بازار داخلی،دست به تولیدات تک نسخهای برای جشنوارهها بزنند.
1 ب-کنشهای،واکنشهای و جشنوارههای گرافیکی 1-جشنواره و نمایشگاه گرافیک:برگزاری نمایشگاههای نقاشی، خوشنویسی،عکاسی،طراحی،مجسمه و حتی هنرهای دستی به دلیل اینکه معمولا منتشر نمیشوند،معقول و منطقی است؛اما میدانیم که ماهیت گرافیک انتشار است و انتشار یعنی نمایش؛نمایشگاهی عمومی که از پشت ویترین فروشگاهها گسترده میشود تا سبد خرید خانه و محل کار مخاطبان.
؟!چرا برای هر نمایشگاهی،کاری درخور طراحی نمیکنیم و کارهای چندین بار دیده شده را راهی نمایشگاهها میکنیم؟ 2-جشنوارهها و نسلها:حرکتهای تازه و نگاههای نو از نسل دوم طراحان گرافیک ایران آغاز میشود و همزمان گرایش به حضور در مسابقهها،نمایشگاهها،جشنوارهها،مجلهها و کتابهای خارجی نیز بیشتر میشود؛ولی طراحان نسل سوم اوج حضورشان مصادف میشود با انقلاب و تحریمها و نابسامانیهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی."