خلاصه ماشینی:
"استفاده از آوازهای قدیمی عروسی بوشهریها در یکی از قطعات،یا به کارگیری آوازههای ماهیگیران جنوب و یا مدد جستن از سازهایی مثل نیانبان که سابقه حضور در موسیقی دینی ندارند و خیلی از ویژگیهای دیگر از این قبیل در اثر مشهود است.
اصولا تا چه اندازه میتوان تعریف مشخص و علمیای برای موسیقی مذهبی ارائه داد؟ ژانر موسیقی در غرب پیسشینه و تعریف مشخص و مدونی دارد،اما در ایران به لحاظ منبعث بودن این نوع موسیقی از فرهنگ شفاهی و آیینهای باستانی اقوام گوناگون،لازم است که به سطحبندی معقول اهالی موسیقی و دین برسیم و آن وقت به تبارشناسی و کالبد شکافی آن بپردازیم.
از سویی ساحت بروز این نوع موسیقی قدسی و مینوی که در کشور ایران براساس حماسه بیژن و رویین و سیاوشکشی و نظایر آن و تبلور این حماسهها در رسم و بنیانهای فکری تشیع و تصوف شکل گرفته،متنوع است."