خلاصه ماشینی:
"مطابق نظر آیزنشتاین،تکههای تدوین نشدهای که دوربین ضبطشان میکند نه معنایی دارند و نه خصوصیت زیبایی شناختیای،تا وقتی که با مونتاژ به هم وصل شوند و در آن هنگام نتیجه به دست آمده محملی برای انتقال بینشهایی میشود که از حیث اجتماعی و هنری مهم است.
آیزنشتاین،بازن و آرنهایم سه نظریه را در روایت بصری طرح کردهاند که هریک ناظر بر مباحث بسیاری است اما نکته قابل ذکر که محل اشتراک با مسئله ابزار و فنآوری در سینما دارد به دو بخش<<زمان تولید>>و<<پس از تولید>>بازمیگردد.
جدا از ارزشگذاری بر جمله آرنهایم و اینکه او به همراه بازن و آیزنشتاین امروز چه موقعیتی در کرسی نظریهپردازی در سینما دارند،باید گفت جمله آرنهایم بیانگر این مسئله است که فیلم هنری فیلمی است که چندان مطابق با واقعیت نیست.
اینجا دو بحث پیش میآید:نخس اینکه جمله آرنهایم ناظر بر این معناست که او فیلمهای تخیلی را میستوده؟در این صورت مسئله این میشود که در دوران آرنهایم مگر فیلم تخیلی چقدر دامنه خلاقیت داشته است؟ دوم اینکه دور شدن از واقعیت از نظر آرنهایم یعنی چه؛و سوم این که<<واقعیت>>اساسا از منظر او متضمن چه معنایی است؟و سؤالهای بسیار دیگر.
این البته ادعایی بزرگ است اما میتواند راه گشایشی باشد برای یک تحقیق که سه نظریه در چگونگی رویکرد به ابزار و فنآوری در روزگار خود چگونه بودهاند و امروز اگر این اندیشهها به شکل بصری درآید و عملی شود چگونه با ابزار تلفیق خواهد شد و نتیجه به چه سرانجامی خواهد پیوست."