خلاصه ماشینی:
"هنرهای سنتی پرونده:کتابت و کتابآرایی در مکتب شیراز:درباره کتاب<<دستور الکاتب>> نمونه ممتاز تاریخ اجتماعی هنر ایران مکتب در قالب محدودهای جغرافیایی که عدهای هنرمند با نگرشهای خاص در آن به فعالیت میپردازند گزینه دستهبندی دورههای هنر در تاریخ هنر بوده است و مکتبهای هنری ایران چون هرات و تبریز و شیراز نمونهای از این دست است.
آیین نامهنگاری پیش از این نیز در ایران رایج بوده است و کتابهایی چون<<چهار مقاله>>یا<<مجمع النوادر>>نوشته نظامی عروضی،<<عتبه الکتبه>>،مجموعه مراسلات دیوان سلطان سنجر به قلم منتجب الدین بدیع جوینی،<<نامههای رشید وطواط>>،مکاتبات دیوانی و اخوانی امام رشید الدین محمد وطواط،<<التوسل الی الترسل>>مجموعه منشآت منشی سلطان تکش خوارزمشاه،بهاء الدین محمد بغدادی،<<منشآت خاقانی>>،نامههای افضل الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی و<<روضه الکتاب و حدیقه الالباب>>،نامههای اخوانی به نثر مصنوع اثر ابو بکر بن زکی متطب قونوی ملقب به صدر از این جمله است.
<<به سبب اهمیت از نظر تاریخی-اجتماعی دوران پس از ایلخانان، دستور الکاتب بسیار مورد توجه دانشمندان روس قرار گرفت و سرانجام انستیتوی خاورشناسی فرهنگستان علوم جمهوری آذربایجان انجام تحقیق و پژوهش آن را به عهده علیزاده قرار داد که وی آن را با توجه به شش دستنویس و با ذکر کامل نسخه بدلها و شرح اختلافات نسخ با دقت تمام فراهم آورد و در سال 4691 به چاپ سپرد.
در روشهای نگارش موجود در این کتاب میتوان سیر اندیشههای جامعه آن دوره،باورهای دینی مردم،خرافههای رایج میان آنها،آرمانخواهیها و دادجوییهایشان و بسیار موضوعات دیگر را دنبال کرد،سررشتههایی به دست آورد و سرانجام آنها را به پهنه روشن تاریخ کشاند.
ازاینروی است که به جرئت میتوان گفت برای شناخت جامعه ایرانی در دوره ایلخانی تا تیموری کتابهایی چون <<دستور الکاتب>>آگاهیهای سودمندی از وضع شهرها و چگونگی اوضاع اجتماعی آن دوره به دست میدهد."