چکیده:
آنچه که در این مقاله آمده است،مروری بسیار اجمالی دریافتههای طرح بررسی ویژگیها و مسائل مربوط به تولید،نشر،و مطالعه مجلات علمی در ایران است که از سه زاویه تولیدکنندگان،نشریات تولید شده،و نیز مطالعهکنندگان مورد توجه قرار گرفته است.این بررسی با حمایت مالی مرکز مطالعات و تحقیقات، رسانههای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت گروهی از پژوهشگران(از جمله دکتر بیژن زارع،پرویز صالحی،دکتر خسرو اسلامی،دکتر ابراهیم فیوضات،دکتر پروین محسنی و دکتر عباس احمدی) صورت گرفته است.متن کامل این گزارش در 577 صفحه تکثیر گردیده است و در آرشیو مرکز مذکور موجود است.
خلاصه ماشینی:
"بهطور کلی و صرفنظر از موارد خاص(تعدادی از مجلات علمی عمومی) این مجلات:تنوع موضوعی زیادی دارند،در اغلب موارد از نظر تأمین بودجه با مشکل روبهرو هستند،خوانندگان آنها معدودند،به لحاظ تبلیغاتی فعالیت قابل توجهی ندارند،هزینه چاپ و نشر آنها زیاد و اغلب بدون بازگشت است،معمولا با کمک مالی دستگاههای دولتی منتشر میشوند،در بسیاری از موارد دارای سازمان کافی و مدیریت مستقلی نیستند و انتشار آنها به فعالیت دستگاه یا حتی مدیر معینی وابسته است،نسبت کمی از آنها بهطور عمومی به فروش میرسند و فقط برای مشترکان ارسال میشوند، انتشار آنها فاقد نظم ادواری است و...
6. هدف کلی و اهداف اختصاصی بهطور خلاصه هدف کلی این طرح را در سه بعد تولیدکنندگان، محصولات تولید شده،خوانندگان و به عبارت دقیقتر گردانندگان و به وجود آورندگان،خود مجلات براساس آنچه که تولید شده است،و خوانندگان تخصصی(دست کم گروه کثیری از مخاطبان اصلی مجلات علمی تخصصی)میتوانیم در شناخت ویژگیها، چگونگیها،رابطهها و پیوندها و مسایل حاکم بر این فرایند(اعم از تولید و مصرف)بدانیم که مشخصا آنها را در قالب اهداف اختصاصی به شرح زیر مورد شناخت قرار دادهایم: 1-شناخت تنوع مجلات از نظر زمینهء موضوعی و در رابطه با رشتههای دانشگاهی، 2-شناخت انواع اصلی مجلات علمی از نظر طبقهبندی کیفی، 3-شناخت توزیع جغرافیایی مجلات از نظر محل انتشار، 4-آگاهی از ویژگیهای فیزیکی مجلات علمی، 5-شناخت ساختار کلی مطالب مندرج در مجلات علمی، 6-شناخت انواع اصلی مطالب مندرج در مجلات علمی، 7-شناخت مؤلفان مقالات از نظر تعداد و جنسیت در رابطه با گروه موضوعی مجلات، 8-شناخت مسئولان مجلات از نظر جنسیت و در رابطه با تنوع موضوعی مجلات، 9-شناخت نوع وابستگی سازمانی مجلات علمی، 10-شناخت وضع مجلات علمی از نظر نیروی انسانی و امکانات، 11-شناخت وضع مجلات علمی از نظر تیراژ،اشتراک،و فروش، 12-شناخت نظم انتشار مجلات علمی، 13-شناخت منابع مالی مورد استفاده مجلات علمی، 14-آگاهی از دیدگاههای مسئولان مجلات درباره میزان اهمیت مشکلات مختلف، 15-آگاهی از ارزیابی شخصی مسئولان مجلات از مجله تحت مدیریت آنان."