خلاصه ماشینی:
"این رخداد نه تنها مستلزم شناخت(تفکر)،دریافت و ارسال اطلاعات است،بلکه نیازمند آن است که کودک چگونگی مهار هوا(برای تولید اصوات به کلمات)را بهگونهای بیاموزد و به کار بندد که برای افراد متعلق به همان فرهنگ قابل فهم باشند.
اگر چه این اصطلاح معمولا توجه ما را به ارتباط کلامی معطوف میکند،اما پیامها میتوانند به گونههای دیگر مانند نوشتن، خواندن،تلگراف،تلفن،حالات چهره،حرکات و به خصوص علائم زبان که برای انتقال بهتر معنا معمولا با حرکتهای منظمی همراهاند،نیز منتقل شوند.
فصل یازدهم مسائل و روشهای آموزش زبان دوم بررسی شده است و در فصل دوازدهم،سیزدهم و چهاردهم، (به تصویر صفحه مراجعه شود) بازی،نقاشی،شعر،قصه و تأثیر آنه بر آموزش مهارتهای ارتباطی مورد توجه قرار گرفتهاند،در فصل پانزدهم به بررسی برخی اختلالهای شایع زبانی کودکان،و راههای تشخیص و درمان آنها اشاره شده است و در انتها منابع مورد استفاده مشخص شدهاند."