خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی:مضامین قرآنی،خصوصیات شخصیتی کودکان،فرآیند فهم و درک کودک، عناصر تصویری،تصویرگر ()استادیار رشتهی نقاشی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) مقدمه در این پژوهش به ضرورت استفاده از روشهای بیان تصویری برای آموزش و یاددهی قرآن کریم به کودکان از آن جهت پرداخته میشود که یکی از مؤثرترین و موفقترین راههای درک مفاهیم،موضوعات و قصص این کتاب بزرگ و انسانساز،بهرهگیری از روش آموزش غیرمستقیم است.
تحلیل به اثبات این مسئله میپردازد که استفادهی صحیح از هنرهای تجسمی برای درک مفاهیم قرآنی به کودکان یک ضرورت است و دستاندرکاران این امر میبایستی در تصویرگی کتابهای خود از متخصصانی بهره گیرند که علاوه بر آشنایی به فن تصویرگری با کلام وحی نیز آشنایی داشته باشند و روح آن را درک کرده باشند.
اگرچه این کتاب،هدف خوب و بلندی را برای درک معانی و مفاهیم زندگیساز و آموزنده قرآن کریم درنظر دارد،ولی از هماهنگی لازم در متن و تصویر برخوردار نیست و تصاویر آن نیز چه از جهت اجرا و چه از نظر تکنیکهای تصویرگری کتاب کودک دارای ضعف چشمگیری است.
7-از مجموعهی در سایه قرآن از انتشارات زیتون کتابی تحت عنوان بار سفر به سال 1382 به چاپ رسید که اگرچه در مجموعه کتابهای کودکان قرار گرفته است ولی حقیقتا نه از نظر متن و نه از نظر محتوا و نه تصویر مناسبتی با جایگاه درک و علائق کودک ندارد.
13-از انتشارات بیان جوان مجموعه کتابهایی در خصوص آشنایی و انس کودکان با قرآن را داریم که در آنها تلاش شده است تا کودک را از طریق تصاویر با مضامین و سور جزء ی قرآن کریم آشنا کند.