خلاصه ماشینی:
بهزاد و معماری یگانگی اصول تصویر در هنر و ادب دکتر عبد نبی ستارزاده بهزاد و معمای یگانگی اصول تصویر در هنر و ادب ایران هنگام بررسی آثار هنری و ادبی زمان بزرگترین نقاشی ایرانی کمال الدین بهزاد(854-942 1450-1545)،-«مانی ثانی»و «رافائل شرق»پیوندی ناگسستنی میان انواع مختلف هنر و ادب آن زمان دیده میشود.
بنا به اطلاعات همعصران بهزاد از جمله میر علی شیرنوایی در «مجالس النفائس»و ظهیر الدین بابر در«بابرنامه»،ادیبان همزمان بهزاد،از قبیل عبد الرحمان جامی،مولانا یوسف شاه،مولانا ریاضی، محمد علی،مولانا مجنونی،مولانا فضلی،مولانا شیرعلی،مولانا صالحی،مولانا اسلیمی،مولانا جمشید،مولانا اصیلی و دیگران با انواع گوناگون هنر نظری و عملی موسیقی،نقاشی،خوشنویسی،معماری، زرگری،آوازخانی،قرائت قرآن،صحافی و غیره مشغول بودند.
سؤال این است که آیا گرایش ادبی«شعر مطبوع»که به شعر، ادبیات و فصاحت و بلاغت و طرز بیان ساده و مضمون عالی آن بها میداد13،در نقاشی و دیگر هنرهای زیبای زمان بهزاد تأثیری داشته است؟و اگر نفوذی داشته،چرا تا این زمان در مورد آن بحثی نشده است؟علت چیست؟به نظر میرسد علت آن باشد که ما در موضوع بحث و به خاطر اثبات آن بیشتر به جنبههای ظاهری توجه نمودهایم،که بر یگانگی اصول تصویر در هنر و ادب این دوره گویاتر و خواناتر شهادت میدهند،از جمله به همان اصل«معانی خاص»،که به آن اشاره شد.
16 دلیل دیگر یگانگی اصالت تصویر در هنر و ادب زمان بهزاد آن است،که هنرمندان آن دوره مثل ادیبان همدورهی خود از آثار یکدیگر پیروی کردهاند.
17 یگانگی اصالت تصویر در هنر و ادب زمان بهزاد نه تنها در سبک نگارش و قالبهای هنری بلکه در انتخاب موضوع و محتوای آثار ادیبان و هنرمندان آن سده نیز نمود یافته است.