خلاصه ماشینی:
"مثلا در فهرست اصطلاحات در مقابل واژههای «اجل معلق»، «اجل معین» و «اجل مقضی» نهادههای برابر آن که برای خواننده روشنتر است به ترتیب با عنوان «اجل غیرمسمی»، «اجل مسمی»، و «اجل مسمی» آمده است، و باز در همان فهرست اصطلاحات با عناوین زیر روبروییم: اصول موضوعه = مسلمات اصول اخلاق فاضله = ملکات فاضله اصول اربعة ملکات فاضله = ملکات فاضله امتیاز دیگر این کتاب دقت و وسواس در تنظیم ظاهر و امور فنی مربوط به چاپ از قبیل ویراستاری، تصحیح و صفحهبندی و چاپ کتاب است که علت این امر حساسیت مولف محترم در همة این مراحل است و بدینترتیب نوشته بدون غلط، روان و پاکیزه به خواننده عرضه میشود.
مولف محترم ضرورت وجود فهرست مباحث را چنین ذکر میکنند: «این فهرست نه تنها مرجع عناوین اصلی و فرعی فهرست موضوعات است بلکه اطلاعات ادبی، تفسیری، روایی و علمی را در مورد هر آیه از قرآن به طور جامع و به سهولت در اختیار اهل مطالعه و تحقیق قرار میدهد، بیآنکه ابهام و مشکلی پیش آید یا مطلبی از نظر دور ماند» (مفتاحالمیزان، ج1، ص52).
ـ اعتراض فرعون دربارة رسالت موسی(ع) و پاسخ آن حضرت به او ـ سه روایت در بیان خصوصیات فرعون ـ دو روایت دربارة سحره بررسی دلیل دوم: به نظر مولف محترم بدون فهرست مباحث، دست یافتن به مباحث مربوط به آن دسته مدخلهای اصلی و فرعی منتخب که در المیزان بدون عنوان است، ابهامآمیز و غیرمنطقی مینماید، به نظر اینجانب نه تنها فهرست مباحث چنین نیازی را تأمین نمیکند، بنا به دلیل اول که بحثش گذشت، بلکه دلیل «بیعنوانی مباحث در متن المیزان» ارتباطی با فهرست موضوعات ندارد."