خلاصه ماشینی:
"لذا بهطور نمونه با انجام یک تحلیل متنی درباره کلام دو نفر، یکی فیلسوفی ادیب و دیگری کاسبی بیسواد بهروشنی تفاوت بسامدهای واژگان یا تعبیرات خاصی را میبینیم، برای مثال، واژه «اندیشه» که ممکن است چندین بار در کلام فیلسوف تکرار شود، در کلام کاسب بسا که اصلا بهکار نرود و حتی استعمال آن از سوی او موجبات توجه و تعجب ما را ایجاد میکند و یا با تحلیل مفاهیم اصلی کلام آنها مییابیم که موضوع محوری در کلام فیلسوف، مثلا امری متافیزیکی است ولی در کلام کاسب، امری مربوط به امور مادی و اغلب درباره کسب و کارش است؛ همچنین در مورد سایر طبقات اجتماعی، به لحاظ تفاوت فرهنگی، بینشی و ارزشی آنها این تفاوتها را در نحوه سخن گفتن آنان به روشنی مشاهده میکنیم، چه اینکه «از کوزه برون همان تراود که در اوست».
در روایت نبوی آمده است: «فضل القرآن علی سائرالکلام لفضلالله علی خلقه و ذلک انه منه11» (برتری قرآن بر کلامهای دیگر همانند برتری خداوند بر آفریدگانش میباشد چرا که قرآن از اوست) قرآن، زبان اهل قرآن با توجه به بیانات گذشته درباره زبان، تفکر و رفتار انسان، بسیار جالب است که معجزه نبیخاتم صلیالله علیه و آله و منشور دعوت او را از جنس کلام مییابیم و زبانی بودن آن و اینکه قرآن خود را با تعبیر «لسان عربی مبین» یاد میکند و تأکیدها و تشویقهای بسیار فراوان و گوناگونی که در کتاب و سنت مبنی بر انس با این کلام و مداومت بر تلاوت و قرائت و دراست آن شده است، بهراحتی ما را به حکمت الهی معترف میکند و تأکیدی افزون بر غیر بشری بودن این معجزه جاودان خواهد بود."