چکیده:
متحجران برآناند که چهرهای خشک و عبوس را بر کل حیات فرهنگی،اجتماعی و سیاسی پاکستان حاکم سازند. نمونهء اعلای آن را جنبشی میتوان دانست که در جریان حکومت نظامی ژنرال ضیاء الحق روی داد.در دل این آرایش منسوخ «مدلولهای»از پیش معین در روند تولید معنا،بهندرت میتوان عرصهای«حداقلی»و سرحدی را هم برای شک و بازی خلاق متصور شد.تئاتر در چنین موقعیتی نقش«دیگری»را در نظام دستهبندیهای مذهبی بازی میکند.در دین اسلام تلاشهای گوناگونی برای تلطیلف این امر صورت پذیرفته است.اسلام عرف مردم پاکستان،عمیقا ریشه در تصوف دارد،با قاموسی که هرگونه امر محتوم و مقدری را از پیش برمیدارد و در مقام«دالی سیال»به شکلی خلاقانه در دیگر اشکال حیات فرهنگی هم جاری و ساری میشود؛نشانههایی متخلخل و نفوذپذیر که خود را در فرهنگ زیارت،موسیقی،شعر،رقص و تئاتر به نمایش میگذارند. دین بهندرت درونمایهء اصلی تئاتر پاکستان بوده است،اما در خصلتها و وجوه ساختاری و اجرایی تئاتر خود را نشان میدهد.مقالهء ذیل با درنگ و تامل بر دو فرم نمایشی متضاد که در تئاتر دههء 1980 پاکستان شکل گرفتند،به بررسی پیوند میان دلالت مذهبی و معاصر این دو میپردازد:سازمان غیر دولتی تئاتر،«تولید معنا»ی مرتبط با آرمان حاکم را تبلیغ و تلقین میکند و«تئاتر محبوب شهری»برخلاف جریان مذکور از طریق کمدی بداهه،عرصهای سرحدی و حداقلی را فراهم میآورد و فصل مشترکی برای این ساختارها بنا میکند.پس از اشراف بر این چشم انداز کلی،رابطهء تئاتر و دین در دو نمایشنامه که عمیقا به درون مایههای مذهبی پرداختهاند،بنفکنی یا واسازی خواهد شد.«بوله»(2001)نوشتهء شاهد(شهید)محمود ندیم دربارهء عارف صوفی قرن هجدهم میلادی«بوله شاه»و دیگری«پنجون چیراغ»(پنج چراغ،1984)نوشتهء سرمد صهبای که تفسیری است از«شهباز قلندر»مجلس سماع دراویش در قرن سیزدهم میلادی.
خلاصه ماشینی:
"مقالهء ذیل با درنگ و تامل بر دو فرم نمایشی متضاد که در تئاتر دههء 1980 پاکستان شکل گرفتند،به بررسی پیوند میان دلالت مذهبی و معاصر این دو میپردازد:سازمان غیر دولتی تئاتر،«تولید معنا»ی مرتبط با آرمان حاکم را تبلیغ و تلقین میکند و«تئاتر محبوب شهری»برخلاف جریان مذکور از طریق کمدی بداهه،عرصهای سرحدی و حداقلی را فراهم میآورد و فصل مشترکی برای این ساختارها بنا میکند.
شاخصترین نمایش آن زمان«پنج چراغ»(1984)اثر سرمد صهبای بود که فلج شدن فرهنگ عامه و رقص را به صورت حرکت و سکون،مرگ و زندگی،اتحاد و جدایی با الهام از اسلام پذیرفته شده در جنوب آسیا به تصویر میکشید.
صهبای در کارش این دو رویداد مهم زندگی شهباز قلندر را به دو استعارهء زنده-پیوند با محبوب و رقص آزادی-بدل میسازد.
(شهباز قلندر-ترجمهء صهبای-37:1973) پنج چراغ تعبیری نو از سنت صوفیانه است و از قدرتمندترین صوفی سند الهام میگیرد،درحالیکه«بوله»9،اثر شاهد ندیم، اجرای زندگی نامهء پرشورترین و شادترین صوفی و شاعر پنجاب در قرن 18 عبد اله شاه معروف به بوله است.
او درباره چگونگی خاکسپاری بوله شاه سخن میگوید و این سؤال را مطرح میسازد که او چون انسانی دیندار مرده است یا خیر؟ندیم با به نمایش گذاشتن زندگی بوله شاه،آن را همچون نمادی از عشق الهی در مقابل ریا و تزویر شریعت عقلی قدرتهای حاکم مینماید و در پایان نشان میدهد که بوله شاه در قبرستانی عادی به خاک سپرده میشود.
هر دو چهرهء صوفی،هم بوله شاه و هم شهباز قلندر،خود را از تبار نمونهء ازلی میدانند که در منصور حلاج مجسم است و در هر دوی این نمایشها هم از حلاج سخن به میان میآید."