چکیده:
خداوند متعال انسان را به تعبیری،مدنی با الطبع آفرید،و خویها و خصلتهای مختلفی را در وجود او به ودیعه نهاد و به او توانایی پردازش اطلاعات و اختیار را اعطا کرد. برخی مسیر مطلوب او را دنبال کردند و برخی به ارضای خواستههای نفسانی خویش مبادرت ورزیدند.بغی یا زیاده طلبی یکی از آن خواستههای نامحدود است که صاحب خود را به ستمگری،تعدی و ایجاد ناامنی وامی دارد.و از طرفی،قرآن را که مشتمل بر دستور العملهای فرازمانی و فرامکانی است نازل فرمود و با لطبع در این راه ارائه هیچ رهنمودی دریغ نورزید و قطعا رهپویان راه خود را در این مسیر بر چالش و پر از پدیدههای نوظهور تنها نمیگذارد؛و در این بین موضوع امنیت و سازکارهای آن از مباحث نوپدیدی است که بررسی و شناخت ابعاد آن از مظر قرآن کریم برای متولیان و دانش پژوهان امنیت جمهوری اسلامی ایران ضرورتی انکار ناپذیر مینماید.زیرا اسلام امنیت را یکی از اصول زندگی و حالتی اجتناب ناپذیر در زندگی جمعی و عنصر ضروری در بهرهوری مزایا و مواهب حیات و نیز زمینه ساز تکامل و ارتقاء بشر تلقی کرده است و از آن بهعنوان یکی از مقدسترین آرمانهای بشری و الهی یاد نموده است.اما مفهوم امنیت ملی و توجه به امنیت سرزمینی که مبین قلمرو حاکمیت و صلاحیت دولتهاست و میتوان قدرت فائقه حاکم بر کشورها را در قالب مرز و یک قلمرو حقوقی شخصی و اختیارات زمامداری آنان را تأمین و برای مردم آن ایجاد حق و تکلیف کند از کمتر مفاهیمی است که در قرآن مورد جستجو قرار گرفته است.اینکه این مفهوم مقدم بر امنیت فردی و یا امنیت امت و جهان اسلام است و یا اینکه فاقد اصالت بوده و از منظر قرآن کریم تحقق آن صرفا ضرورتی در پیگیری اهداف عالیه اسلام خواهد بود از جمله اهدافی است که مقدمه آن شاید در این میزگرد فراهم شده و موخرات آن را باید در محافل علمی و دینی دنبال نمود و زمینه ایجاد ادبیاتی در دفاع از مرزهای کشور و پاسداری از آنرا در قالب هرگونه تجاوز نظامی و یا غیر نظامی فراهم کرد.در این رابطه میزگردی با حضور چند تن از کارشناسان متعهد امنیت ملی با هدایت دکتر عصاریان،عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی،برگزار گردید که چکیده آن در معرض مطالعه خوانندگان محترم قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"بفرمایید قرآن براساس کدام دستگاه شناختی این تقسیمبندیها را انجام میدهد؟ آقای زین العابدین مؤمن زاده،کارشناس ارشد روابط بینالملل: مایلم بحث را با این سؤال آغاز کنیم که آیا اصولا دین اسلام رسالت پاسخگویی به پرسشهای مربوط به زندگی سیاسی انسان را برای خود قایل است؟و در صورتی که پاسخ به این سئوال مثبت باشد،سئوال دیگری مطرح میشود که چگونه و با چه روشی میتوان پاسخ پرسشهای فراوان،متغیر و نو پدید عرصه سیاست را از دین و وحی،بهعنوان امری ثابت،محدود و فرا زمانی مطالبه کرد؟ انسان مسلمان،به حکم مسلمان بودن،ناگزیر است رفتار خود را در تمام مراحل زندگی با قوانین اسلامی هماهنگ کند؛اما مشکلی که دراینجا پیش میآید این است که زندگی انسان دچار تغییرات و تحولاتی است که پرسشهای جدیدی را مطرح میسازد و او پاسخ این پرسشها را از دین مطالبه میکند،ولی در دین پاسخهای روشنی در این خصوص وجود ندارد که از دلایل عمده آن،نو ظهور بودن مسائل،فاصله زمانی با دوران ارائه منابع اسلامی و کلی بودن مدارک و ادله احکام است.
همانطور که مستحضرید تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه فقها من جلمه حضرت امام(ره)از ضروریات حتمی اسلامی و اساس دین است بهطوری که ایشان می فرمایند که طبق ضرورت عقل،ضرورت احکام اسلام،رویهء رسول اکرم(ص)و امیر المؤمنین(ع)و مفاد آیات و روایات،تشکیل حکومت لازم است معهذا میخواهم از منظر امنیت و دیدگاه قرآن کریم این مطلب را عرض کنم که چنانچه به سوره مبارکه نور آیه 55 دقت لازم به عمل آید که میفرمایند:"خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند وعده داده که حتما آنان را در این سرزمین جانشین خود قرار دهد..."