چکیده:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1Lتولیدی شرکتها و مؤسسات ایجاد کردهاند.با گذشت زمان و پذیرش و استقبال عموم شرکتها،این اصول و خط مشیها به استاندارد ملی تبدیل میشوند(رونالد گاردنر3،1987،ص 74). بنابراین میتوان اذعان داشت که استانداردها موجب تسهیل تولید، اشاعه و مصرف اطلاعات یا محصولات تولیدی میشوند و با حذف معیارهای بیارزش و غیر ضروری،سبب صرفهجویی در وقت و هزینه میگردند(سواسینگ4،1990،ص 200).در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی نیز پیدایش استانداردها از چنین قانونی پیروی کرده است.تاریخ پذیرش استانداردها در گستره کتابداری و اطلاعرسانی سنتی،به پیش از تاریخ کامپیوتر برمیگردد.روشن است که دلیل اصلی پیدایی چنین سنتی،نقش استانداردها در ایجاد نظم و یکدستی در امور کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی،بهبود وضعیت آنها،کمک به برپایی کتابخانهها و مراکز جدید،و روی هم رفته اهمیت استانداردها در برنامهریزیها و ارزش گذاریهای خدمات کتابخانهای و اطلاعرسانی است.در حیطه خدمات نویسی نیز دیر زمانی است.عصر امروز به عصر اطلاعات و فناوری شهرت پیدا کرده است. در دنیای پیچیده ما،نیاز به توسعه و گسترش ارتباطاغت و شاید بیشتر از همه انتقال اطلاعات علمی و فنی،امری بدیهی است.پیشرفت و نیل به توسعه اقتصادی و فرهنگی به میزان زیادی بستگی به تحقیق دارد.نتیجه یا تولید تحقیق،اطلاعات است.این اطلاعات باید به طور مؤثر،سریع و کافی در دسترس استفاده کنندگان قرا رگیرد.با رنظر گرفتن حجم اطلاعات و روز افزون بودن آن در دوران ما، که از سویی عصر انفجار اطلاعات و گاه آلودگی اطلاعات و از سوی دیگر عصر افزایش قیمتها نامیده میشود،نیاز به وجود برنامه و تصمیمات جدی در این زمینه احساس میشود؛زیرا اطلاعات نقش بسیار مهمی را در پژوهش و توسعه اقتصادی،اجتماعی،و غیره در جوامع مختلف ایفاء میکند1.تجزیه و تحلیل مدارک،سهم مهمی در ارتباطات و جریان اطلاعات دارد.نویسی یکی از ابزار عمده تجزیه و تحلیل مدارک است(محمدنقی مهدوی،1366، ص 2).نویسی زاییده عصر اطلاعات،عضو مهم خانواده 2Lاطلاعرسانی و ابزاری اساسی برای توسعه فرهنگی و گسترش تحقیقات و پژوهشهای نوین است.هر نوع پیشرفت در گرو گردآوری تواناییها و امکانات موجود و سژس ساماندهی آنها برای عرضه مناسب به پژوهشگران به منظور کمک رسانی به آنها در برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی است(مهدی نجیبی،1382، ص 42).ها برای کسانی تهیه میشوند که از سطح خاصی از آگاهی،آموزش و تجزیه برخوردارند و با موضوع پژوهش آشنایی دارند.هدف از نویسی راهنمایی اینگونه محققان و صرفه جویی در وقت آنان در زمینه گردآوری و انتخاب اطلاعات،تسریع انتقال اطلاعات و نیز کمک آنان در تحقیقات و تصمیمگیریهاست (مهدی نجیبی،1382،ص 44).آهنگ توسعه استانداردها نیز از زمان رواج نظامهاغی کامپیوتری شتاب پیدا کرده است.استاندارد مجموعهای از قوانین مدون،موقعیتها یا ضرورتهایی است که مسئولان یا مراکز استاندارد وضع میکنند(روبرتز تانهیل2،1980، ص 65).توسعه استانداردهای صنعتی در عصر حاضر،نتیجه پذیرش اصول واحدی است که پیشروان و مبتکران صنعتی در روند
خلاصه ماشینی:
"مانند:فصلنامه چکیده تازههای تحقیق در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی ایران،با مدیریت مراکز اسناد و مدارک علمی ایران وابسته به وزارت تحقیقات و فناوری و نیز چکیدههایی که از سوی کتابخانه ملی ایران برای جامعه کتابداران منتشر میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) «چکیدههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی(لیزا)81»از سال 9691،منابع مربوط به تقریبا 06 کشور جهان را در بر میگیرد و چکیده منابع مرتبط را که به 43 زبان خارجی منتشر شده است که اختیار پژوهشگران قرار میدهد.
2. چکیده تمام نما52: این نوع چکیده،شامل:تما مطالب مهم و اصلی یک نوشته و نتایج کمی و کیفی مندرج در آن است که به منظور بینیاز کردن خواننده از خواندن خود نوشته تهیه میشود و از این رو کاملترین نوع چکیدههاست.
در غیر این صورت چکیدههای ترجمه شده این کمک را به او میکنند تا از سایر نوشتهها به زبانهای دیگر در زمینه مورد علاقهاش مطلع گردد و تصمیم بگیرد که به ترجمه اصل مدرک هم نیاز دارد یا نه؟ 4-سهولت انتخاب: عنوان،در حکم موضوع نوشته،بسیار مهم است.
محورها و مطالب اصلی عبارتاند از: 1-عنوان مقاله یا پژوهش؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-موضوع مقاله یا پژوهش-اولین جمله چکیده باید اصل موضوع مقاله را بیان کند؛ 3-ضرورت پرداختن به مسئله؛ 4-اهدفا مقاله؛ 5-روشها؛ 6-نتایج یافتهها و دستآوردها؛ 7-نظریههای جدید و نوآوریها مانند اصطلاحات تازه، تئوریها و پیشفرضهای جدید؛ 8-تأکیدات،الویتها،نظم و چینش نویسنده؛ 9-کاربردها؛ 01-تعیین اصطلاحات و واژههای کلیدی برای انضمام به چکیده و..."