خلاصه ماشینی:
"نویسنده، نخست با ذکر سه مقدمه، جوانب عقلی این مسئله را میکاود: مقدمه اول: احکام نفس همواره از مطلع حقیقت وی طلوع میکند و در افق بدن، که به منزله زمین و بسیط پهناور اوست، ظهور و تجلی مییابد.
از این سه مقدمه برمیآید که بازگشت ارواح و نفوس پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و ائمه اطهار علیهمالسلام به بدنهای عنصری، نه تنها ممکن، بلکه ضروری است؛ زیرا از مقدمه اول روشن گشت که توجه روح به بدن عنصری، نوعی قهاریت و قدرت مخصوص است و سرانجام ممکن است نفس بتواند ماده بدن را در هر عصری، به مقتضای اراده خود، صورت مخصوصه بدهد.
از سویی، روشن شد که خاصیت وجودی روح پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و ائمه اطهار، تعلیم و تهذیب عمومی است.
پس به ضرورت عقل و حکم محقق در مقدمه سوم، باید روزی باشد که نفوس کلیه الاهیه و معلمان مدرسه دنیا، در مقام تعلیم عمومی برآیند؛ توجهی به بدنهای خود نمایند و خود را در جامعه نمایان سازند."