خلاصه ماشینی:
"این همان راه دیگری است که گروهی دیگر برگزیدهاند و در قالب عبارات و إشارات گونهگون بر آن تأکید میورزند،این گروه زبده و اندکشمار عقیده دارند هرگاه باطن هنرمند دینی شود،جوشش هنری و بالتبع دستاورد هنری او هم به صفت«دینی»متصف میگردد.
إسلام که هنر دینی ممتاز و درخشانی را در پهنهای فراخ،از باختر افریقا تا شرق دور،گسترده بود و در این روند به مواریث هنری تمدنهای پیشین -مانند هنرهای ایرانی و بیزانسی- معنا و انسجام تازهای بخشید،نخست «إنسان متدین»آفرید و آن إنسان به نوبهء خود«هنر إسلامی»را پیریزی کرد و بسط داد.
کسانی که نگران سرنوشت«هنر دینی»در روزگار معاصراند،اگر این «نسبت»و«تقدم»را میان جان هنرمند و جهان هنر مد نظر آورند،از گونهای دیگر به تکاپو برای عمارت کردن بنای«هنر دینی»خواهند پرداخت و نگاه خویش را به«ریشههای إنسانی زایش هنری»معطوف خواهند کرد.
اکنون هم،از رهگذر این تفطن،دغدغهء تربیت إنسان مسلمان که خود هنر إسلامی روزگار خویش را پدید خواهد آورد،بر دیگر دغدغهها پیشی میگیرد."