خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آقای دهلوی!ابتدا در خصوص لزوم تفکیک انواع موسیقی به لحاظ سن مخاطبان توضیح بفرمایید که آیا لازم است عناوینی مثل موسیقی کودک و جوان و بزرگسال داشته باشیم؟ بله،قطعا نیاز هست و اگر ما بتوانیم یک بخش کافی و بزرگ را برای کودکان و نوجوانان تنظیم کنیم،خیلی به جا خواهد بود.
یعنی همچنانکه ریتمهای پیچیده برای کودکان قابل درک نیست،موسیقیشان هم نباید دارای بافت پیچیدهی چند صدایی باشد؟ در کل نه؛یک جاهایی ممکن است استفاده شود و اشکالی ندارد، چون خود کودک که نمیخواهد اجرا کند و بخواند.
سازهای کوبهای و به ویژه نوع غربیشان،مثل تیمپانی و طبل بزرگ که صدای حجیمی دارند،چگونه م توانند در موسیقی کودک به کار روند؟ سازهایی که صدای حجیم دارند،ممکن است برای کودک رعبآور و ترسناک باشند و باید از این سازها پرهیز کرد،ولی بیشتر سازهای مخصوص کودکان،مثل زیلوفنهای کوچک و بزرگ،مناسب تواناییهای کودک ساخته شدهاند که امروزه به آنها«ارف»میگوییم.
اگر پدر و مادر یا مربیان بخواهند به کودک موسیقی بیاموزند،به نظر شما از ملودی آغاز کنند بهتر است یا از ریتم؟ ملودی یک نقدار بچههای مشکل است و معمولا باید از ریتم ساده شروع کرد.
تشخیص ضعف و قوت یک کار کودکانه با کیست؟منظورم این است که آیا خود کودک به عنوان مخاطب اصلی میتواندیک عامل تعیینکنندهی کیفیت موسیقی مربوط به خودش باشد؟ ما همان طور که پزشک متخصص کودک داریم و سلامت کودک را نمیتوانیم به دست خودش بسپاریم،کارشناس موسیقی کودک هم باید داشته باشیم."