چکیده:
برای بسیاری از افراد مذهبی مسأله تردید درباره احکام و دستورات عقیدتی و دینیشان همواره وجود داشته است.اغلب این باورها و اعتقادات«گزارهای»،همچون شرطی ضروری هرچند ناکافی،برای رستگاری در نظر گرفته میشوند.این امر سبب اضطراب و نگرانی بسیاری از تردیدکنندگان در این امور میشود و پرسشی را مطرح میسازد،مبنی بر اینکه همین«باور»در دین و بهطور کلی در زندگی چیست؟این پرسشی است که فلسفه دین و الهیات مسیحی از آن غفلت کردهاند. من در این مقاله به شرح و تبیین پرسش از اهمیت باور و عقیده به مثابه رویکردی دینی میپردازم و چنین پیشنهاد میدهم که دستکم نگرشی و رویکرد دیگری نیز هست که ممکن است برای ایمان دینی،حتی در غیاب باور[دینی]،کافی و بسنده باشد و آن نگرش«امید»است.من مفهومی از ایمان را به مثابه امید و به عنوان شق دیگری برای این تصور غالب بسط میدهم که این باور گزارهای را به وجود میآورد که«خداوند به عنوان شرط ضروری برای ایمان[داشتن]وجود دارد»،همچنانکه پلانتینگا بدان اشاره میکند. به منظور سادهسازی بحث،من بر مهمترین حکم و گزاره در کیش و اعتقادات دینی غرب متمرکز میشوم که عبارتست از همان آموزه«خدا وجود دارد»-که به طرزی جامع و فراگیر،همچون وجودی خیرخواه و هستی برتر تعریف میشود که مسئول خلق جهان است.البته این تحلیل میتواند برای انجام تغییرات لازم در بسیاری از گزارههای مهم دینی نیز به کار رود؛برای مثال در تناسخ و آموزه تثلیث. من به درستی نمیدانم که این ایدهها چگونه میتواند با اندیشه اسلامی تطبیق داده شود،اما این نوشته را به منظور برانگیختن و مطرح ساختن مباحثی بین فلسفه مسیحی و فلسفه اسلامی درباره موضوع «ایمان و تردید»ارائه میکنم.«مسألهء منطقی شر»یکی از انواع«مسأله شر»است.مدعای مسأله این است که بین باور به وجود خدای قادر مطلق،عالم مطلق و خیر مطلق و باور به وجود شر،ناسازگاری منطقی وجود دارد.الوین پلنتینگا با«دفاع اختیارمحور»خویش استدلال کرده که آنها سازگاری منطقی دارند.این مقاله نخست به طرح استدلال او میپردازد.سپس سه نقد بر آن را مطرح میکند که بر سازگارپنداری،قدرت مطلق خدا، و علم خدا به شرطهای خلاف واقع اختیار مبتنیاند.آنگاه به پاسخهای پلنتینگا پرداخته میشود که مبتنیاند بر یک مثال نقض،سهو لایب نیتس،و خطاکاری همه جهانی.تقریبا همگان میپذیرند که دفاع پلنتینگا موفق است.اکنون مسأله،مسألهء احتمالی شر است.برای اینکه این مسأله حل شود،تئودیسه لازم است.پلنتینگا یک تئودیسه را مطرح میکند،اما اصلا موفق نیست.مسلمانان باید نسبت به این مسألهء مغفول اهتمام کنند.
خلاصه ماشینی:
"مدعای مسأله این است که بین باور به وجود خدای قادر مطلق،عالم مطلق و خیر مطلق و باور به وجود شر،ناسازگاری منطقی وجود دارد.
برای اینکه این مسأله حل شود،تئودیسه لازم است.
پویمان* برای بسیاری از افراد مذهبی مسأله تردید درباره احکام و دستورات عقیدتی و دینیشان همواره وجود داشته است.
این امر سبب اضطراب و نگرانی بسیاری از تردیدکنندگان در این امور میشود و پرسشی را مطرح میسازد،مبنی بر اینکه همین«باور»در دین و بهطور کلی در زندگی چیست؟این پرسشی است که فلسفه دین و الهیات مسیحی از آن غفلت کردهاند.
من در این مقاله به شرح و تبیین پرسش از اهمیت باور و عقیده به مثابه رویکردی دینی میپردازم و چنین پیشنهاد میدهم که دستکم نگرشی و رویکرد دیگری نیز هست که ممکن است برای ایمان دینی،حتی در غیاب باور[دینی]،کافی و بسنده باشد و آن نگرش«امید»است.
البته این تحلیل میتواند برای انجام تغییرات لازم در بسیاری از گزارههای مهم دینی نیز به کار رود؛برای مثال در تناسخ و آموزه تثلیث."