چکیده:
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، یکی از درس های تربیتی مفید و ضروری دانشجویان دبیری است، آن گاه که محتوای این درس متناسب با نیازهای حرفه معلمی تدوین شود و نیز به شیوه ای درست به آن ها عرضه گردد، می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد معلمان داشته باشد. در همین راستا، هدف این مقاله، تحلیل و بررسی تطبیقی سر فصل درس فلسفه تعلیم و تربیت در نظام تربیت دبیر ایران و برخی کشورها بوده است تا از این رهگذر زمینه ای برای برای اهداف و نوع آن ها، محورهای کلی مطالب سر فصل و تعداد واحد درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت دوره های تربیت دبیری کشورمان فراهم شود. برای رسیدن به این هدف سعی شده است که برنامه درسی دوره تربیت دبیر برخی رشته ها با تاکید بر سرفصل دروس متضمن مباحث فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه هایی از کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان، کانادا، هندوستان و چین مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و یافته های حاصل در جداولی منظم شامل: عنوان درس، تعداد واحد، اهداف درس، نوع آن ها و محورهای کلی مطالب سرفصل درس بیان شود و مورد بحث قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"برای رسیدن به این هدف سعی شده است که برنامهی درسی دورهی تربیت دبیر برخی رشتهها با تأکید بر سرفصل دروس متضمن مباحث فلسفهی تعلیم و تربیت در دانشگاههایی از کشورهای آمریکا،استرالیا،انگلستان، کانادا،هندوستان و چین مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و یافتههای حاصل در جداولی منظم شامل:عنوان درس،تعداد واحد،اهداف درس،نوع آنها و محورهای کلی مطالب سرفصل درس بیان شود و مورد بحث قرار گیرد.
در هر جدول درسی که متضمن مباحث فلسفهی تعلیم و تربیت در نظام دبیری این دانشگاهها در آن کشورها بوده است،به صورت عنوان درس،تعداد واحد آن،هدف درس،نوع هدف آن و محورهای کلی مطالب سرفصل ارایه شده است.
یافتههای حاصل از بررسی و تحلیل دروس متضمن مباحث فلسفهی تعلیم و تربیت در کشور آمریکا(دانشکده داولینگ نیویورکو)*1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) Dowling College Academic Programs,pp:1-5 Avalable Online at(Http//www.
بررسی تحلیل کمی اهداف دروس متضمن مباحث فلسفهی تعلیم و تربیت در نظام تربیت دبیر سایر کشورها نشان میدهد که نوشتن یک فلسفهی تعلیم و تربیت شخصی، واضح و قابل دفاع یا ترغیب دانشجو معلمان به رشد و گسترش دیدگاههای خود در مورد مسایل تعلیم و تربیت در بین اهداف مطرح شده بیشتر از همه(با فراوانی شش مورد)مورد توجه و تأکید بوده است.
از اینرو تحلیل کیفی و کمی اهداف این دروس در کشورهای مورد مطالعه نشان میدهد که توجه و تأکید اهداف این دروس بر تأثیرگذاری بر ابعاد بینش،نگرش و مهارت دانشجو معلمان متناسب با مباحث فلسفهی تعلیم و تربیت است و بر بعد عرضهی دانش و اطللغ فلسفی توجه کمتری شده است."