خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نکتههای روانشناختی در تربیت کودکان دکتر عبد العظیم کریمی/عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت کودک آدمی پیش از آنکه زبان به کلام بگشاید،زبان رفتار را میفهمد؛پیش از آنکه با مشاهدهء چشم از ما آگاه شود،با مخابرهء دل از وجود ما نقش میگیرد و پیش از آنکه شنوندهء پیامهای لفظی و عمدی ما باشد،تماشگر رفتار طبیعی و غیرعمدی ماست.
از این روست که نقش والدین در تربیت،بیش از آنکه هشیارانه،ارادی و عمدی باشد غالبا ناهشیار،پنهان، غیرمستقیم و غیرعمدی است.
اگر نیت والدین در انتقال پیامها سالم و سازنده نباشد،هرچند رفتار و کردار درست و زیبا باشد،تأثیر آن ناقص و نافرجام است.
رعایت مراحل و شرایط تربیت آموزههای دینی و یافتههای علمی نشان میدهد که تعلیم و تربیت واجد مراحل،اصول،شرایط و روشهایی است که اگر به شکل درست به کار گرفتن نشود هرج و مرج و گسختگی و اختلال را در شخصیت فرد به بار میآورد،تا آنجا که هدف تربیت به ضد خود تبدیل میشود."