خلاصه ماشینی:
"دانستن این نکته برای مسلمانان اهمیت دارد که، «آیا سنت عقلانی اسلام با سنت عقلانی دنیای متجدد یکی است؟» و «آیا سنت عقلانی اسلام، توان تمدن سازی را دارد؟» نویسنده، پس از ذکر این مقدمه، مفاهیم بنیادی بحث را تعریف میکند و در ادامه به سؤالهای مطرح شده پاسخ میدهد: الف) سنت، در اصطلاح برای اشاره به انتقال شفاهی بهکار برده میشود و شامل مجموعه آداب، اعتقادات، ارزشها و تمامی تجربیات یک ملت است و گروهی، از سنت، تعبیری فلسفی دارند و آنرا اصلگرایی و خدامحوری دانستهاند، اما به نظر «کانت» سنت در معنای فوق حسی و ماورای تجربی بهکار رفته است.
عقلانیت لیبرال برای وحی، متافیزیک و اخلاق هیچ شأن معرفتی قائل نیست و اینگونه است که جوهره عقلانیت لیبرال را ماکیاولیسم ویوتیلیتاریسم (اصالت سود) تشکیل میدهد؛ اما سنت عقلانی اسلام دارای دو خصوصیت تقواگرایی و جامعگرایی است که، خصلت جامعگراییاش سه حوزه عقلانیت (حکمی و معرفتی) و (ارزشی و اخلاقی) و (ابزاری یا معاش) را پوشش میدهد و در مواجه با جهان پدیدهها، خصلت و اندیشه نقادی را که همان اندیشه تمدن سازانه است، دارا میباشد."