خلاصه ماشینی:
چگونه باید زیست؟-این موضوع برای ما نکتهء اساسی و اصلی است و از این سئوال مقصود ما زندگانی مادی نیست بلکه نظر به زندگانی بسیط بتمام اطراف است و مسئلهء عمدهایکه سایر مسائل جزو آن بشمار میرود اینست که بدانیم در دورهء زندگانی در هرموقع و در هرحال وجهه و روشی که باید هرکس برای خود اختیار کند و از آن منحرف نشود چیست؟بدن را باید چگونه پرورش دهد؟هوش و فکر را چطور باید براه اندازد؟کارها و مشاغل را چنانکه پسندیده است اداره نماید؟برای تربیت دوشیزگان و خانواده چه روشی را باید اختیار کند؟وظایف مدنی را چگونه باید اداره کند؟از سرچشمههای طبیعی توانائی و سعادت که در نهاد هرکس پدیده آمده چگونه باید استفاده نماید؟بهترین طریقهء استعمال این قوی برای بهبودی خود و دیگران کدام است؟بالاخره برای آنکه بتمام معنی از زندگانی بهرهمند شود چه اسلوب و روشی باید اتخاذ کند؟این نکات چون بزرگترین و مهمترین مسائلی است که برای تدارک زندگانی دانستن آنها لازم است پس شالودهء آموزش و پرورش باید آنطور باشد که این نیازمندیها را برآورد.
اسلوبها و طریقههای عادی هیچکدام مزیتی بر دیگری ندارد و وقت آن است طریقهء ناستوده و ناهموار و سطحی که در قضاوت امور درسی حتی از طرف اشخاص هوشمند و کارآگاه که اندک تامل و مواظبتی در پرورش روحی و هوشی فرزندان خود دارند یکباره زیرپا گذاریم،زیرا کافی نیست خیال کنیم فلان دانش در آتیه برای فرزندان مفید است یا فلان موضوع ارزش عملی بیشتری نسبت بدیگری دارد بلکه نخست لازمست وسیلهء مقایسه و تقدیر مسلم نسبی علوم را بدست آوریم و از روی یقین و عقیدهء راسخ علومی را که مرجح و ممتازند اختیار نمائیم.