خلاصه ماشینی:
این رویه آموزش و پرورش نو ما را به رویهء و سبک«پستالوزری»که از دیر زمان عقیدهء خود را در آموزش و پرورش گوشزد معاصران خود مینموده نزدیک میسازد استاد نامبرده میگوید تربیت و اسلوب تعلیمات را همیشه با ترقی و تعالی تحول فکری و هوشی نوباوگان همعنان و همراه باید قرار داد زیرا در کودکان تربیت تدریجی طبیعة برای نشو نمای قوهء ادراک آنها مقرر است زیرا در هر وقت نوعی از معلومات و آموختنیها با ترقی ادراکات آنها بیشتر تناسب دارد و بر ما است بتجربه بدان ترتیب راه یافته و در هر موقع موضوعاتی که در خود قوهء ادراک آنها است در دسترس آنها گذاریم و همهء تعمیلاتی که ذکر آنها گذشت اعمال قسمتهای کوچکی از این اصل کلی است روزنه باریکی از این حقیقت رفته رفته در ذهن آموزگاران و مربیان پدید آمده و هر روز این روشنائی چنانکه از مطالعهء وسائلی که در باب آموزش و پرورش مینگارند برمیآید محسوستر و فروزانتر میشود.
آشنا کردن کودکان روز بروز بمسائلیکه در خور فهم آنها است با زبان ملایم و ساده تا اندازهای که برای آنها خستگی نیاورد و بفاصلهء وادار کردن آنها به بازی و تفریح مربیان را عرصهء پهناور سعی و عملی است که نتیجه آن تقویت و پرورش قوای جسمانی و روحانی کودکان است و در هر حال عمده توجه اولیاء و مربیان باید این باشد که هیچیک از شرایط و لوازم نمو بدنی و روحی اطفال ترک نشود و همان قسم که کودکان را غذا میرسانند و لباس میپوشانند و منزل میدهند بدون آنکه مداخله در نشو و نمای اندامها و جوارح آنها که خود بخود در حال نمو طبیعی است داشته باشند میتوانند بآنها تلفظ و تقلید اصوات را بیاموزند.