خلاصه ماشینی:
"راهنمای نقاشی پیش از آنکه موضوعی براین قاشی بچهها برگزیند،نیازمند ان است که از اوضاع روحی، خصوصیات و شرایط زیست آنها آگاه شود.
«ممکن است آنها به خاطر احترام به معلم،تسلیم خواستهای قالبی و قراردادی او شوند،ولی این کار نوعی ضایع کردن فکر خلاق کودکان است»(همان منبع،ص 96).
کودکان در مورد طرحهای ابداعی خود بسیار جدی سخن میگویند و اگر مورد تمسخر بزرگترها قرار نگیرند،با خوشحالی و هیجان جزئیات آنها را بیان میکنند.
کودکان تا آنجا که ممکن است میکوشند مطالب و فرمولهای قراردادی را به میل خود دگرگون کنند تا بدین وسیله به بزرگترها بگویند:«دوست دارم آنچه را که در خاطرم نقش بسته است بیان کنم».
از یک سو ممکن است برای کشف حسی به کار رود،برای مثال کودک بخواهد قلمموی نقاشی یا نوک مداد را لمس کند و از سوی دیگر ممکن است بخواهد از راه ترسیم،افکار و احساسات خود را بیان کند."