خلاصه ماشینی:
"اگر دبیر عاشقانه و عالمانه و هنرمندانه تدریس کند حاصل تدریس او،رساندن دانشآموز به ادراک ادبی است،از دل این ادراک«التذاذ»ادبی میجوشد و از دل التذاذ،«رغبت»ادبی و رغبت ادبی، «خلق»ادبی را در پی دارد.
بگذارید هندسهی این سلوک و صیرورت را روشنتر طرح کنیم: درک ادبی،التذاذ ادبی،رغبت ادبی،خلاقیت ادبی وقتی دانشآموز متن را بفهمد و با آن درگیر شود و زیباییهای متن،چشم ودل و ذهن و ضمیرش را انگیرهای میشود تا رها از کلاس،به فرمان درون برانگیخته،به جستوجو مطالعه بپردازد و از پیوند مطالعات در درون وی،نوعی زایش و ولادت ادبی آغاز شود.
باید آنان درس را جرعهجرعه از زبان و نگاهمان بنوشد و هرکس در کلاس چنان احساس کند که مخاطب متن است و متن اصلا برای او ساخته و آفریده شده است این اتفاق آنگاه میافتد که: 1.
روش متناسب و مناسب عرضه کردن متن در کلاس را دریافته باشم."