خلاصه ماشینی:
"وقتی کودکی اجازه پیدا کند نظر خود را،حتی اگر مخالف نظر والدین باشد،به راحتی ابراز کند و والدین نیز عقاید فرزندان خود را به دیدهی احترام بنگرند و در عینحال،نظم و کنترل متعادلی در خانواده وجود داشته باشد و موفقیتهای تحصیلی بچهها نیز مورد تأکید (به تصویر صفحه مراجعه شود) و تشویق قرار گیرد،طبعا رشد هویت نوجوانان چنین خانوادههایی نیز با موفقیت(هویت موفق)همراه خواهد بود[لطفآبادی،1380].
برای مثال،اگر نوجوانی در ایفای نقش خود در خانواده رفتارهای مثبت و مورد پذیرش دیگران داشته باشد،بازخوردی که به او داده میشود،به تکرار و درونی شدن آن رفتارها منجر میشود و شکلگیری مثبت هویت او را تسریع خواهد کرد.
البته میتوان پذیرفت که رشد هویت برای اقلیتی از نوجوانان،همراه با رنج و بحران است،اما مبالغه در این موضوع و تعمیم آن به تمام نوجوانان در اینجا و آنجای دنیا،واقعبینانه نیست.
مسئله این است که بهعنوان پدر و مادر و اولیای مدرسه و نهادهای اجتماعی و فرهنگی دیگر،چگونه میتوان به نوجوانان کمک کرد و چگونه باید آزادی و فرصت به آنها داد تا رشد سالم و سازگارانهی خود را در مبازره برای استقلال بهدست آورند،از تلاشهای خود لذت ببرند و به احساس عزت نفس و خودآگاهی و مسئولیت برسند.
به بیان دیگر،اگرچه گروه بزرگی از نوجوانان با تعارضهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) نسبتا کمی به رشد خود ادامه میدهند و به سلامت از این دوره میگذرند،اما گروه کوچکی از آنان در جریان رشد هویت خود با دشواریهای جدی و گاه بیمارگونه درگیر هستند."