چکیده:
بر مبنای نمرههای زبان پیشدانشگاهی در مرحله اول،دو تست تافل در مرحلهی دوم،نمرات درس خواندن پیشرفته در مرحلهی سوم،تدریس 16 متن استاندارد شده از طریق روشهای سنتی و استفاده از راهبردهای شناختی در مراحل اول و دوم،توزیع پرسشنامهی تدوین شده براساس راهبردهای شناختی در مرحلهی سوم،و استفاده از روشهای آماری مناسب و انجام عملیات آماری مربوطه نتایج زیر به دست آمد: 1.ارتباط معنیداری بین جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی و روشهای تدریس و خواندن متون برای درک مفاهیم وجود دارد و معلوم شد که دانشجویان دختر،بهتر و بیشتر از راهبردهای شناختی در این مورد سود میجویند. 2.ارتباط معنیداری بین جنسیت دانشجویان و سطح تحصیلی آنها وجود ندارد و در هر سه سطح مقدماتی،میانه و پیشرفته،دختران بیشتر و بهتر از راهبردهای شناختی برای درک مفاهیم متون استفاده میکنند. با توجه به مطالب مذکور میتوان نتیجهگیریهای زیر را به منظور بهبود وضعیت آموزش متون برای درک مفاهیم در مدرسهها و دانشگاههای ایران به کار گرفت.در مورد آموزش متون برای درک مفاهیم و ارزشیابی،مدرسان باید: *از تفاوتهای شناختی بین پسران و دختران آگاه باشند. *برای استفاده از راهبردهای شناختی در تدریس خود،آموزشهای لازم را ببینند. *فرصتهای مساوی را در محیطهای آموزشی در اختیار دانشجویان پسر و دختر قرار دهند.امروزه،چگونگی خواندن و درک مطلب متون زبان خارجی برای دانشجویان ایرانی اهمیت فراوانی دارد و آموزش این مهارت به صورتهای گوناگونی انجام میشود.گروه بسیار زیادی از مدرسان زبان برای آموزش این مهارت هنوز از روشهای سنتی استفاده میکنند و از روشهای جدید آموزش این مهارت که بر راهبردهای شناختی استوارند آگاهی ندارند.از سوی دیگر،آنها از تفاوت قابلیتهای ادراکی و شناختی موجود بین دانشجویان پسر و دختر بیاطلاع هستند و در آموزش و ارزشیابی و تهیهی مواد درسی مربوط به خواندن و درک مطلب با توجه به تفاوتهای نام برده،فرصتهای مناسب و برابر در اختیار دانشجویان پسر و دختر قرار نمیدهند. هدف اصلی این مقاله،تحقیق در مورد چگونگی آموزش متون درک مطلب زبان انگلیسی به دانشجویان ایرانی و مشخص کردن نقش جنسیت در آموختن این مهارت و ارائهی روشهای جدید مبتنی بر راهبردهای شناختی است که سه مرحله دارد: 1.بررسی ارتباط کاربرد روشهای سنتی خواندن متون برای درک مفاهیم با جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی زبان انگلیسی. 2.بررسی ارتباط کاربرد راهبردهای شناختی خواندن و درک مفاهیم متون با جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی زبان انگلیسی. 3.بررسی ارتباط استفاده از کاربرد راهبردهای شناختی خواندن و درک مفاهیم متون با جنسیت دانشجویان ایرانی،در سه سطح مقدماتی، میانه و پیشرفتهی رشتهی زبان انگلیسی. به منظور دستیابی به جوابهای منطقی برای سه سؤال فوق،بعد از ساختن فرضیهها و طرحهای مناسب تحقیقاتی،انتخاب دانشجویان
خلاصه ماشینی:
"Iraj Noroozi,Ph. D in TEFL,
iraj_noroozi@yahoo.
امروزه،چگونگی خواندن و درک مطلب متون زبان خارجی برای دانشجویان ایرانی اهمیت فراوانی دارد و آموزش این مهارت به صورتهای
گروه بسیار زیادی از مدرسان زبان برای آموزش این مهارت هنوز از روشهای سنتی استفاده میکنند و از روشهای
هدف اصلی این مقاله،تحقیق در مورد چگونگی آموزش متون درک مطلب زبان انگلیسی به دانشجویان ایرانی و مشخص کردن نقش
1. بررسی ارتباط کاربرد روشهای سنتی خواندن متون برای درک مفاهیم با جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی زبان انگلیسی.
2. بررسی ارتباط کاربرد راهبردهای شناختی خواندن و درک مفاهیم متون با جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی زبان انگلیسی.
3. بررسی ارتباط استفاده از کاربرد راهبردهای شناختی خواندن و درک مفاهیم متون با جنسیت دانشجویان ایرانی،در سه سطح مقدماتی،
1. ارتباط معنیداری بین جنسیت دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی و روشهای تدریس و خواندن متون برای درک مفاهیم
بیشتر و بهتر از راهبردهای شناختی برای درک مفاهیم متون استفاده میکنند."