خلاصه ماشینی:
"ذغدغههای طراحی و مخاطرات پیشرو [به بهانهء برپایی نمایشگاه گروهی طراحی معاصر ایران دکتر سندوزی در موزه امام علی(ع)] سعید احمدزاده (به تصویر صفحه مراجعه شود) کیست که دو روایت از دال و مدلول مخاطرهآمیز جسارت تاریخی نسل امروز را درک نکرده باشد،دغدغهء طراح بودن یا از این سادهتر،دغدغهء فیگوراتیو داشتن؟برآیند دلایلی چند بر مخاطرهآمیز بودن این دغدغهها صحه میگذارد.
این همه در حالی است که هنوز،در بسیاری فضاهای آموزشی،طراحی محیطی یا دورکشی( outline )را با طراحی خطی( liner drawing )یکی میدانند!جو دیگری که از خودمان و برای خودمان ساختیم،حکایت بسیار شنیدهء خود تکثیریهای برخی استادان در قالب هنرجویان و دانشجویان خود بود.
هرچند مجالی برای بررسی زوایای پنهان و پیدای آسیبشناسی طراحی امروز ایران در این مقاله نیست،اما روح کلی فضای موجود،در همین خلاصگیاش نمایان است.
بخش دیگر، پروسهء اپیدمی گونهء آثاری بود که تکرار صوری شبه پاپآرت در قالب آبستره داشتند و سوای ویژگیهای تکنیکی و محتوایی برخی از آنها-به نظر میرسید-نوع ارائه و چیدمانشان،در منتخب شدنشان،نقش داشته است.
یکی از آثاری که با اولویت بیان،دفرماسیون موفقی ارائه کرد، اثری از راضیه قدیمی است،که اثرش از لحاظ صوری،شباهت زیادی به طراحیهای گتورگ گروس دارد،با این تفاوت که نمود اجتماعی آثار گروس را در لفاف تأثرات شخصیاش،از ناامنیها،تردیدها و انزجار خود از محیط،نشان میدهد.
اثر بانگیز، یکی از دو اثری بود که نمودهای هویت فرهنگی،اجتماعی و بخصوص بومشناختی عرضه میکرد،خصوصیتی که نه فقط در این مجموعه،بلکه در بسیاری از آثار هنرمندان دیگر،به فراموشی سپرده شده است."