چکیده:
در این مقاله به منظور شناخت طرف تقاضای صنعت خودرو، کششهای قیمتی و درآمدی انواع خودرو از طریق سیستم تقاضای تقریبا ایدهآل AIDS)مورد محاسبه قرار میگیرد.با توجه به این که خودرو کالایی ناهمگن است، با تفکیک آن به سه گروه مختلف قیمتی مبادرت شد تا خودروهای همگنتر در کنار یکدیگر قرار گیرند.جهت لحاظ ناهمگنیهای مناطق مختلف کشور در حد اطلاعات موجود از دادههای تفکیکی استفاده و کششهای منطقهای محاسبه گردید.نتایج، حاکی از آن است که تفاوتهای منطقهای، به خصوص برای خودروهای گروه دوم چشمگیر نیست. همچنین همه کششهای متقاطع اعدادی کوچک هستند؛به جز مورد پراید و پیکان که بزرگتر از یک است.
خلاصه ماشینی:
"از ابزارهایی که دید و شناخت وسیعی را در مورد ساختار تقاضای خودرو فراروی ما قرار میدهد، کششهای قیمتی خودی، متقاطع و همچنین کششهای درآمدی میباشند، روشن است که عدم اطلاع از حساسیت تقاضا نسبت به افزایش قیمت خودرو همچنین منظور ننمودن محدودیتهای تقاضا، نظیر درآمد افراد، باعث خواهد شد که گسترش ظرفیتهای تولیدی در صنعت خودرو و صنایع جانبی آن برخلاف مطالعاتی که تاکنون در رابطه با تقاضای خودرو انجام شده است، اولا به خودرو به مثابه یک کالای همگن نگریسته نشود و با تمایز قایل شدن بین انواع مختلف خودرو نیز تمایزات منطقهای، کششهای دقیقتری محاسبه شود.
Stone''''s Index (به تصویر صفحه مراجعه شود)(11)کشش درآمدی سیستم تقاضای تقریبا ایده آل به صورت زیر است:(12)تصریح مدل3 انتظارات موجود در بازار خودروی سواری(قیمتی و غیر قیمتی)منجر به تغییر رفتار گروه خانوار در طول زمان میشود، بنابراین تقاضای خودرو از مواردی است که تحلیل آن مستلزم مدلی پویا است و باید وقفه را در مدلهای تجربی خودرو لحاظ کرد.
بررسی متوسط کششها در گروه اول حاکی از این بود که کششهای خودی سه اتومبیل پیکان، آردی و پراید نزدیک به واحد بوده است؛بدین معنی که یک درصد کاهش یا افزایش قیمت هر یک از آنها، تقاضا را تقریبا به میزان یک درصد افزایش یا کاهش خواهد داد و کشش خودی تقاضای 141 نسبت به بقیه کمتر است که علت آن بالاتر بودن قیمت آن نسبت به سایرخودروهای این کلاس میباشد."