خلاصه ماشینی:
"گفتوگو میزگرد تئاتر اکنون ایران با حضور محمد رحمانیان/نادر برهانی جلال تهرانی/رضا کوچکزاده/امیر رضا کوهستانی Round Table on the Contemporary Iranian T h e a t e r with Mohammad Rahmanian,Nader Borhani, Jalal Tehrani,Reza Kouchak Zadeh,Amir Kouhestani اشاره قرار بود در این گفتوگو،آتیلا پسیانی و محمد یعقوبی هم حاضر باشند ولی به دلیل شرایط کاری ایشان،این جمعخوانی بیحضور آنها و بسیاری دیگر افراد خانوادهی بزرگ تئاتر اتفاق افتاد.
پرسش من این است که آیا میشود در تئاتر،دورهی چنان طولانی را برای بررسی«اکنون»تعریف کرد؟آیا تئاتر به خاطر زنده بودنش اساسا میتواند حتی در یک دهه یا عنوان اکنون مطرح شود؟این صحبتی که محمد پیش از برنامه رد کرد که مثلا«خروس»دیگر یک تئاتر اکنون نیست،آیا میتوانیم به این شکل نگاه کنیم و دورهی بررسی اکنون را محدودتر کنیم؟یا نه اینها به هرحال جزئی از تئاتر امروز یا اکنون ما هستند؟ محمد رحمانیان:من مثالم را از سینما میزنم.
رحمانیان:به نظرم میرسد که مجموع صحبتهای رضا به این ختم میشود که در تئاتر روز ایران چه اتفاقاتی دارد میافتد؟این اتفاقات هم از نظر کیفی و کمی است و هم از نظر نوع کارهایی که روی صحنه میبینیم؛از آثار دانشجویی گرفته تا حرفهای تا چیزی شبیه اپرت و کارهای تجربی که دوستان انجام میدهند.
اساسا وقتی میگوییم«اکنون»منظورمان چیست؟با برخی دوستان که برای شرکت در این نشست صحبت میکردم حتی نادر یا جلال را که دعوت میکردم،میگفتند منظورت از اکنون چیه؟مثلا نادر اولین چیزی که به ذهنش رسید گفت منظورت از اکنون معاصر است؟با یک واژهی دیگر جایگزین میکنیو میخواهی غربی نشود؟یا اینکه دوره خاصی را در نظر داری؟من میخواهم بدانم که در واقع اکنون هرکدام از ما چیست؟احساس میکنم تماشاگر هم با اکنون خودش میآید در تئاتر مینشیند و با آثار برخورد میکند."