خلاصه ماشینی:
"در ایران پس از دوره افولی که تقریبا پس از انقلاب تا حوالی سال هفتاد و هفت در زمینه موسیقی و ترانه ایجاد شد،در سالهای اخیر بازار ترانهها بسیار داغ شده و با نگاهی سطحی به کاستها و این اواخر به برکت تکنولوژی، CD های منتشر شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز شاخههای فرعی تولید موسیقی که بدون مجوز آثار خود را عرضه میکنند(موسیقی زیرزمینی)،این نکته به راحتی درک میشود که موج جدیدی از توجه به ترانه در کشور ایجاد شده است.
از آنجا که غالب این افراد آشنایی چندانی با اصول سرودن ترانه ندارند و تنها با آشنایی مختصر و شنیدن آوای دهل از دور،اقدام به این کار کردهاند،ترانههایی که به سفارش تولیدکنندگانشان، عرضه میکنند،ترانههایی سست و سطحی با زبانی ساده و به دور از اصول اولیه ترانهسرایی است و با این روند ساده است که امروزه در کنار کار اساتید صاحب فن و ترانهسرایان باسواد و حرفهای و مشهور،شاهد ورود بیرویه ترانههای گاه مبتذل به بازار موسیقی هستیم.
موسیقی زیرزمینی با این حجم عظیم تولید و عرضه،نیازمند بررسیهای جامعهشناسانه،زبانشناسانه و روانشناسانهای است تا ماهیت حقیقی و علت گرایش جوانان به این نوع از ترانهها شناخته شده و سمت و سویی حتی قانونی برای آن در نظر گرفته شود.
با این بررسی اجمالی میتوان دانست که امروزه ترانه در ایران،به جریانی مهم و قابل توجه تبدیل شده است که این تب و تاب سرودن و ساختن و تولید،اگر با بیتوجهی روبهرو شود چه بسا که تواناییها و استعدادهای بسیاری را هدر بدهد و با گذشت زمان تنها شاهد تولید و عرضه ترانههایی سست و بیمایه باشیم."