چکیده:
آموزش کاربران در کسب سواد اطلاعاتی در دانشگاه مالایا سابقهای طولانی دارد. با ظهور رایانه در کتابخانهها این نیاز بیشتر احساس شد، بهطوری که شورای ملی آموزش عالی مالزی تمام دانشگاهها را ملزم به استفاده از مولفههای فناوری اطلاعات در دوره تحصیلات دانشگاهی در سطح کارشناسی کرد. در این بین سهم کتابداران متخصص در تشکیل این دورهها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در این مقاله بازخورد دورههای سواد اطلاعاتی از دیدگاه دانشجویان، مدرسان، و کتابخانه مورد بررسی قرار گرفته و صدور گواهینامه بینالمللی سواد اطلاعاتی نیز ارزیابی شده است.
خلاصه ماشینی:
"با ظهوررایانه در کتابخانهها این نیاز بیشتر احساس شد،به طوری که شورای ملی آموزش عالیمالزی تمام دانشگاهها را ملزم به استفاده از مؤلفههای فناوری اطلاعات در دورۀ تحصیلاتدانشگاهی در سطح کارشناسی کرد.
در این مقاله بازخورد دورههای سواد اطلاعاتیاز دیدگاه دانشجویان،مدرسان،و کتابخانه مورد بررسی قرار گرفته و صدور گواهینامۀبین المللی سواد اطلاعاتی نیز ارزیابی شده است.
slliks(TCI)ygolonhceT noitacinummoC dna noitamrofnI &%07251TKFG072G% فعالیتهای موردنظر،برخی دستاوردهایکتابداران را در تجهیز کاربران به مهارتهایمورد نیاز برای رسیدن به انقلاب فناوریارتباطات و اطلاعات در دهههای منتهی به قرنبیستم نشان میدهد.
همزمان با این طرح،دانشگاه دستوری از شورای ملی آموزشعالی31دریافت کرد که براساس آن تمامدانشگاهها باید مؤلفههای فناوری اطلاعاترا به منظور تجهیز دانشجویان به مهارتهایمورد نیاز در زمینۀ اقتصاد دانش در دورۀتحصیلات دانشگاه بگنجانند.
قائم مقام معاوندانشگاه و رئیس کمیتۀ کتابخانه اهداف وبرآیند یادگیری دوره را مناسب برنامههایشورای ملی آموزش عالی دانست،لذا آنرا بهگونهای مطرح کرد که برای دانشجویان سالاول کارشناسی به صورت اجباری برگزار شود.
ولی آیا گواهینامۀ بین المللی سواد اطلاعاتیکمکی به دورۀ مهارتهای اطلاعیابی خواهدکرد تا حیاتی بودن دوره برای دانشکدههایدانشگاه مالایا مشخص شود؟من اعتقاد دارمگواهینامۀ بین المللی ممکن است تا حدیکمک کند،ولی پذیرش آن به دانشگاه وایفلا،که سازمانی بین المللی است،بستگیدارد.
anerU sadasaP lebotsirC اگفتهها و نتیجهگیری معتقد هستم پیش از اینکه طرحپیشنهادی گواهینتامۀ بین المللی سواداطلاعاتی بتواند از نظریه به عمل درآیدبه دو مورد باید توجه شود،نخست آنکهسواد اطلاعاتی ممکن است بهطور فعالتوسط مراکز مسئول آموزشی در بسیاریاز کشورهای پیشرفته همچون استرالیا،کانادا،زلاندنو،انگلستان،و ایالات متحدهپذیرفته شده باشد؛ولی در مالزی وبسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقاییهنوز قابل پذیرش نیست."